Lastenkirja avaa tieteellisen tutkimuksen ja tiedon luotettavuuden perusasioita

Gaudeamuksen ja Helsingin yliopiston tiedekasvatuksen lastenkirjasarjan tavoitteena on tuoda tutkittua tietoa lasten ulottuville pirteässä, houkuttelevassa ja uteliaisuutta herättävässä muodossa ja tukea siten oppimista ja kiinnostusta tieteeseen.

Ötökkäystävykset Riikkinen ja Oukka jatkavat lapset tieteen maailmaan opastavia seikkailujaan Jukka Laajarinteen kirjoittamassa ja Mari Luoman kuvittamassa Mansikkamysteeri: Tarina tiedon etsimisestä -uutuudessa

Kirjassa johdatetaan punnitsemaan luetun tai kuullun tiedon uskottavuutta kriittisesti ja osoitetaan, että tieteen keinoin – kokeilemalla, vertailemalla ja tekemällä yhteistyötä – saadaan kaikkein parasta tietoa. Kirja kannustaa kriittiseen ajatteluun sekä korostaa yhteistyön merkitystä asioiden tutkimisessa.

Riikkisen kotipesässä kuohuu. Jotkut ovat sairastuneet syötyään mansikoita. Yhdessä ystävänsä Oukan kanssa Riikkinen alkaa selvittää, ovatko huhut herkkumarjojen vaarallisuudesta totta. Tietoa etsiessään Riikkinen ja Oukka kuulevat toinen toistaan hurjempia tarinoita ja villimpiä väitteitä, mutta miettivät ketä oikein pitäisi uskoa. Hurmaavan Humpu Ukin mielestä kaikkien pitäisi syödä pelkästään jäkälää, mutta tutkijaötökät auttavat kaveruksia kaikkein vakuuttavimpien perustelujen pohdinnassa.

Erityisesti 6–9-vuotiaille suunnattu teos on Helsingin yliopiston asiantuntijoiden kanssa ideoidun sarjan kolmas, itsenäinen osa. Kolmannen kirjan suunnittelussa olivat mukana professori Lasse Lipponen ja yliopistonlehtori Saila Poulter.

Materiaalipankistamme löytyy myös kaksi tarinallista virtuaaliseikkailua ötököiden maailmassa, joissa Oukka ja Riikkinen seikkailevat. Niitä voi käyttää opetuksessa tai tehdä kotona. Vuoden 2021 virtuaalinen tiedeleiri Tutkimusmatka lähiluontoon tehtiin myös Oukan ja Riikkisen kanssa.

Katso myös kirjasarjan aiemmat yhteistyössä syntyneet teokset Mahdottoman suuri puu - tarina äärettömyydestä sekä Kadonneen madon jäljillä - tarina monimuotoisuudesta.

Gaudeamus on Helsingin yliopiston omistama kustantamo.

Lisätietoa kirjasta Gaudeamuksen verkkosivuilla.

Tutustu materiaalipankkimme virtuaalitehtäviin: