Kokeile kestävyyttä -työpajatapahtuma Tiedekulmassa 1.12. klo 16–19

Tule Tie­de­kul­maan 1.12. klo 16 alkaen tutustumaan kestäviin ratkaisuihin tut­ki­joi­den ja tie­de­kas­vat­ta­jien kanssa!

Astu kes­tä­väm­pään maa­il­maan Tiede­kulmassa! Täs­sä koko per­heen työ­pa­ja­ta­pah­tu­mas­sa pää­set hyp­pää­mään pa­rem­paa tu­le­vai­suut­ta ra­ken­ta­vien tut­ki­joi­den saap­pai­siin mo­ni­puo­lis­ten työ­pa­jo­jen äärellä. Työ­pa­ja­pis­teil­lä voit mm. tu­tus­tua eri­lai­siin pa­pui­hin ja pal­ko­kas­vei­hin, maa­la­ta luon­nos­ta saa­ta­vil­la vä­reil­lä sekä ko­keil­la hais­ta­mi­sen ky­ky­jä­si!

Tapahtuma on tarkoitettu kaikenikäisille, ja kokeilupisteet ovat avoinna klo 16–19. Tapahtumassa voi vierailla koska tahansa aukioloajan puitteissa.

Tu­tus­tu työ­pa­joi­hin

Kultaa ja kuparia kännykässä

Kuinka paljon kultaa ja hopeaa älypuhelin sisältää ja mistä ne ovat peräisin? Voiko vanhasta puhelimesta ottaa arvometalleja talteen ja hyödyntää uudestaan? Pisteellä tutkitaan, mitä osia älypuhelimen sisältä löytyy ja mistä aineista ne on tehty. Pääset matkustamaan maapallon ympäri pelin avulla, tutustumaan puhelimen mineraalien lukuisiin kotimaihin sekä pohtimaan elektroniikkakierrätyksen merkitystä. Pisteen järjestää maantieteen tiedeluokka Geopiste.

Taidetta luonnonväreillä

Luontoystävällisempien väriaineiden tutkiminen on tärkeää, koska osa synteettisistä väriaineista on haitallisia ihmiselle ja luonnolle.  Tällä pisteellä pääset maalaamaan luonnosta saatavilla väreillä.  Valmis väri voi myös olla täysin eri kuin sen lähde. Esimerkiksi mustikka värjää sormet punertavan violeteiksi, mutta kun kädet pestään saippualla, väri muuttuukin sinertäväksi. Mistä tämä johtuu? Miten luonnonvärejä voidaan hyödyntää esimerkiksi taiteessa? Tule testaamaan ja tekemään oma luonnonväritaideteos! Pisteen järjestää Kemianluokka Gadolin ja BioColour-tutkimushanke.

Papuja pallon parhaaksi

Palkokasveista on moneksi: ne ovat terveellisiä, lannoittavat maaperää ja niillä voidaan korvata ympäristölle haitallista lihantuotantoa. Tunnistako härkäpavun, herneen ja linssin? Tutki mikroskoopilla, miltä palkokasvien juurinystyrät näyttävät – voiko palkokasvien typensidonnan nähdä? Millaisia raaka-aineita erilaisten papuruokien valmistamiseen tarvitaan? Pisteen järjestää Leg4life-tutkimushanke.

Pölyttäjän päiväuni

Katso maailmaa pörriäisen näkökulmasta! Pölyttäjät ovat meille elinehto ja niiden tutkiminen ja suojelu tärkeää. Pisteellä saat tietoa pölyttäjien ja kasvien välisestä vuorovaikutussuhteesta ja pääset tekemään yhteistä, UV-valossa hohtavaa pölyttäjien houkutuskukkaa. Pisteen järjestää Evoluutiopajat -tiede/taidekasvatusprojekti.

Aistirasti

Aistinvaraista tutkimusta tarvitaan uusien maistuvien ja ympäristöystävällisten ruokien kehittämisessä. Mitä haistat ja koet? Meneekö nenäsi kippuralle? Haiseeko vai ei? Miltä ruoka tuntuu sormipinseteillä, kun et näe tai maista? Tule rohkeasti kokeilemaan ja yllättymään aistien ihmeellisen maailmaan! Pisteen järjestää Helsingin yliopiston Aistit ja ruoka -tutkimusryhmä.

Suunnanmuutos-ohjelmasarja Tiedekulmassa 22.11.–1.12.2022

Työpajatapahtuma on osa Tiedekulman Suunnanmuutos-ohjelmasarjaa.

Ym­pä­ris­tö­krii­sien, ku­ten il­mas­ton­muu­tok­sen ja luon­to­ka­don, py­säyt­tä­mi­sek­si tar­vi­taan no­pei­ta rat­kai­su­ja. Eläm­me kes­tä­vyys­mur­rok­sen ai­kaa, joka vai­kut­taa jo­kai­sen ih­mi­sen elä­mään maa­pal­lol­la.

Suunnanmuutos-ohjelmasarjassa pohditaan, miten talous, eläminen ja energian- ja ruuantuotanto uudistetaan niin, että ihmisten, ympäristön ja eläinten hyvinvointi silti säilyy – ja paranee. Äänessä ovat aiheen asiantuntijat Helsingin yliopistosta ja muualta.

Kaikki sarjan tapahtumat ovat yleisölle avoimia. Osallistu Suunnanmuutos-ohjelmasarjan tapahtumiin paikan päällä, seuraa verkossa livestriiminä tai katso tai kuuntele tallenteita.

Tervetuloa Tiedekulmaan 22.11.–1.12.2022 pohtimaan, miltä näyttää tulevaisuuden kestävä yhteiskunta ja arki!

Heu­re­kan pop-up Tiede­kulmassa

Tiedekeskus Heureka tuo Tiedekulmaan maistiaiset Kiertotehdas- ja Katastrofien keskellä -näyttelyistä Suunnanmuutos-ohjelmasarjan ajaksi. Suunnittele oma, kierrätettävä tuote ja pohdi kuvakyselyn avulla, mitä esineitä oikeasti tarvitset. Pärjäisitkö 72 tuntia ilman ulkopuolista apua? Testaa pelaamalla varautumispeliä.

Heurekan pop-up-pisteet löydät Tiedekulmasta 22.11.–1.12. Stage-alueen vasemmalta puolelta ensimmäisestä kerroksesta.