Kemian tiedekasvatuksen päivä 16.9.

Kansallinen kemian tiedekasvatuksen päivä on maksuton opettajille, tuleville opettajille ja kaikille kiinnostuneille suunnattu tapahtuma. Sitä vietetään ensimmäisen kerran 16.9. teemalla Kemian siivin kestävään tulevaisuuteen.

Päivän aikana pääset tutustumaan Helsingin yliopiston kemian tutkimukseen, Kemianluokka Gadoliniin sekä kemian alan moniin mahdollisuuksiin erityisesti kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Päivä huipentuu illanviettoon, jossa samalla juhlistetaan Kemian osaston Kemian opettajankoulutusyksikön 21v. taivalta.

Aamupäivä koostuu vierailuista kemian osaston laboratorioihin ja iltapäivällä kuulet mm. kemian alan yritysten kemiaan ja kiertotalouteen liittyvistä sovelluksista.

Aika: Perjantai 16.9.2022 klo 10-19

Paikka: Helsingin yliopiston Kemian osasto, Kumpulan kampus, A.I.Virtasen aukio 1 (luennot salissa A110)

10.00 - 12.30 Aamupäivän vierailukohteet- ja ajat

Tervetuloa tutustumaan Helsingin yliopiston kemian osastoon! Laboratoriokierroksia järjestetään puolen tunnin välein pienryhmissä.  Kierroksille tulevat noudetaan Chemicumin aulasta n. viisi minuuttia ennen työpajan alkua. Muistathan ilmoittautua kierroksille, sillä paikkoja on rajattu määrä!

Kemianluokka Gadolin (klo 10 - 12.30)

• Hiilidioksidi on ajankohtainen yhdiste. Kemianluokka Gadolinissa saat tutustua hiilidioksidiin innostavalla ja konkreettisella tavalla: pääset nimittäin itse tekemään hiilidioksidin avulla saippuakuplia! Samalla kuulet Kemianluokka Gadolinin tarjoamista mahdollisuuksista lapsille ja nuorille sekä opetuksen tueksi.

Fysikaalisen kemian laboratoriot (klo 10 - 10.30 ja 12 - 12.30)

• Vierailulla pääset tutustumaan laboratoriotiloihin ja kuulet fysikaalisen kemian tutkimusryhmien toiminnasta.

Orgaanisen kemian laboratoriot (klo 10.30 - 11.30)

• Vierailulla pääset tutustumaan laboratorioihin ja laitteisiin. Samalla kuulet orgaanisen kemian tutkimusryhmien toiminnasta.

Orgaanisen oppilastyölaboratoriot (klo 11.30 - 12.30)

• Vierailulla kuulet orgaanisen kemian oppilastöistä ja pääset tutustumaan laboratorioihin ja oppilaiden käytössä oleviin laitteisiin.

13.00 - 17.30 ”Kemian siivin kestävään tulevaisuuteen”: luennot ja paneelikeskustelu (Sali A110)

Osallistu iltapäivään etänä HY tiedekasvatuksen YouTube-kanavalla.

Päivien avaus (klo 13.00 - 14.00)

• Tervetuloa 1. Kemian tiedekasvatuksen päiville / Prof. Maija Aksela, Helsingin yliopisto
  • Kestävää kemiaa ja innovaatioita -luento / Johtaja, Prof. Ilkka Kilpeläinen, Helsingin yliopisto

Kahvitauko

Opetushallituksen puheenvuoro (klo 14.30 -15.00)

• Ajankohtaiset terveiset / Opetusneuvos Teijo Koljonen, OPH

Kemia ja kiertotalous: Esimerkkejä kemian alan yrityksistä (klo 15.00-16.30)

• Kestävän tuotannon pohja on lisäarvoisissa tuotteissa / Tutkimusprof. Ali Harlin, VTT:
    Suomen metsäteollisuus on ollut suuren rakennemuutoksen ytimessä toista vuosikymmentä ja viimeaikoina on myös lisääntynyt keskustelu siitä, kuinka metsä voisi toimia yhä enemmän hiilen sidontaan. Ratkaisuna teollisuuden kehityksenä on siirtyminen uusiin lisäarvoisiin tuotteisiin, kuten tekstiilit ja pakkaaminen. Niiden kehittäminen on ollut keskeinen haasteeni työssäni.  Kerron muutamia saavutuksia ja epäonnistumisia matkan varrelta.

• Ksylitolia kaurasta / Tutkimusjohtaja Jussi Loponen, Fazer:
    Suomalaisyhtiölle kiertotalousajattelu on tärkeää: jalostavat ensimmäisenä yhtiönä maailmassa kauran kuoria. Esituksessä kuulette lisää siitä, kuinka kaurasta saadaan ksylitolia.

• Origin by Ocean / Tutkimusjohtaja, FT (kemia) Mari Granström, Origin by Ocean:
    Yhtiö syntyi ajatuksesta ratkoa merten rehevöitymistä tuottamalla levästä biokemian tuotteita. Tarkoitus on lähivuosina jalostaa levistä raaka-ainetta paitsi kosmetiikka-alan käyttöön myös muun muassa elintarvike-, lääke- ja pakkausteollisuuden tarpeisiin.

• Muoviasiaa – Materiaali kiertää monella tavalla / Asiantuntija, Tkt. Pirjo Pietikäinen, Muoviteollisuus ry:
    Muovien kierrättäminen on ajankohtainen asia monella tasolla.  KiMuRa-hankkeessa on päästy demonstroimaan maantieteellisesti laajasti muovikomposiittituotannossa muodostuvan komposiittijätteen matkaa teollisuusyrityksiltä hyötykäyttöön sementtiklinkkerin valmistuksen rinnakkaisprosessissa.

Tauko (etälähetys päättyy)

Paneelikeskustelu: Kemia monien mahdollisuuksien ala (klo 16.40 - 17.30)

Keskustelua kemian monipuolisista mahdollisuuksista niin kestävyyden kannalta kuin muutenkin. Puheenjohtajana dosentti, FT Johannes Pernaa Helsingin yliopistosta ja SKS:n Kemian opetuksen jaostosta.

Panelistit:

• Osaamisen ja vetovoiman asiantuntija Hanna Hyyryläinen, Kemianteollisuus ry
  • Yliopistonlehtori, FT (Kemia) Markus Metsälä, Helsingin yliopisto
  • Head of Product Safety and Sustainability Lilli Puntti, Kiilto Oy
  • Opiskelija Sini Santasalo, Helsingin yliopisto

17.30 -19.00  Illanvietto

Vapaata keskustelua ja Kemian opettajankoulutusyksikön 21v. juhla. Kakun tarjoaa Suomalaisten Kemistien Seuran Kemian opetuksen jaosto.

Tapahtuman järjestää Kemianluokka Gadolin (Helsingin yliopiston tiedekasvatus, osa LUMA-keskus Suomea).

Yhteistyössä mukana: Opetushallitus, Kemianteollisuus ry, Helsingin yliopiston kemian osasto, MAOL ry, Kemia-Kemi-lehti, Suomalaisten Kemistien Seura ry ja seuran Kemian opetuksen jaosto.

Lisätietoa tapahtumasta

Helsingin yliopiston kemian osasto on johtava kemian opetuksen ja tutkimuksen keskus Suomessa. Osastolla tehtävä tutkimus on kansainvälisesti arvostettua, ja se on jaettu kolmeen tutkimusohjelmaan, jotka ovat materiaalikemia, molekyylitiede sekä synteesi ja analyysi.

Kemianluokka Gadolin on Kumpulan kampuksella toimiva tiedeluokka. Kemianluokka Gadolinin tavoitteena on tukea kemian oppimista ja opetusta, lisätä kemian kiinnostavuutta, kasvattaa tietoisuutta kemian alasta ja sen roolista kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.