Kartta tulevaisuuden maailmastani - lasten ja nuorten kartanpiirustuskilpailu

Helsingin yliopiston LUMA-tiedeluokka Geopiste ja Suomen Kartografinen Seura järjestävät kartanpiirustuskilpailun, jonka aiheena on ”A map of my future world – Kartta tulevaisuuden maailmastani”.

(Välj svenska uppe till höger)

Kilpailu on osa kansainvälistä lasten kartanpiirustuskilpailua. Voittajatyöt lähtevät edustamaan Suomea Firenzeen, Italiaan, jossa pidetään joulukuussa 2021 kartografinen konferenssi. Sen yhteydessä järjestettävässä kansallisten voittajien näyttelyssä valitaan koko kilpailun parhaat piirrokset.

Kilpailuohjeet

Osallistua voivat alle 16-vuotiaat lapset ja nuoret. Kilpailusarjoja on neljä:

• alle 6-vuotiaat
  • 6–8-vuotiaat
  • 9–12-vuotiaat
  • yli 12-vuotiaat (13-15v)

Piirroksen voi tehdä myös maksimissaan kolmen hengen ryhmässä, jossa kaikkien jäsenien on kuuluttava samaan kilpailusarjaan.

Kilpailun teeman, ”A map of my future world”, tulee ilmetä selkeästi ja luovasti piirroksessa, jossa kuvataan maapalloa, maailmankarttaa tai suurehkoa osaa maailmaa.

Kilpailussa kiinnitetään erityistä huomiota:

• tunnistettavaan viestiin, jossa kartan avulla esitetään kilpailun teemaa
  • kartografiseen sisältöön, esim. mantereiden, maanosien, maiden ja vesistöjen muotojen tunnistettavuuteen, karttamerkkien kuten pisteiden, viivojen ja aluesymbolien käyttöön, väritykseen ja paikkojen nimeämiseen
  • toteutuksen laatuun: luovuus, rohkeus, kuvaustapojen ja värien harmonia ja esteettisyys

Karttapiirroksen koko on korkeintaan A3. Kuvan tulee olla niin selkeä, että se kestää pienentämisen. Piirroksen voi tehdä myös tietokoneella. Siinä ei saa olla liikuteltavia tai piilossa olevia osia (esim. paperin takaa paljastuvat piirrokset). Jos piirrokseen on käytetty jotain muita materiaaleja, ne eivät saa olla helposti särkyviä (kuten lasi tai kasvien lehdet) eivätkä kohota puolta senttiä korkeammalle paperin pinnasta.

Piirrokselle annetaan englannin- tai ranskankielinen otsikko, joka kirjoitetaan piirroksen taakse. Taakse kirjoitetaan myös tekijän nimi, ikä ja luokka, koulun nimi ja osoite sekä kilpailumaa (Finland). Jos kyseessä on yksittäinen osallistuja (ei koulun kautta organisoitu), osoitteeksi voi merkitä kotiosoitteen. Lisäksi lähetykseen pyydetään liittämään aikuisen yhteyshenkilön sähköpostiosoite (opettaja tai vanhempi) kansainvälisen kilpailun osallistumislupalapun lähetystä varten.

Alkuperäiset karttapiirustukset lähetetään osoitteeseen: Geopiste, PL 64, 00014, Helsingin yliopisto ja niiden tulee olla perillä viimeistään 1.5.2021.

Kunkin sarjan kaksi parasta palkitaan Suomen Kartografisen Seuran lahjoittamilla palkinnoilla ja kunniakirjoilla. Suomen Kartografinen Seura ja Geopiste voivat jakaa myös kunniamainintoja. Kaikista kilpailutöistä järjestetään näyttely vuoden 2021 aikana joko fyysisesti Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksella tai virtuaalisesti.

Voittajatyöt lähetetään kansainväliseen Barbara Petchenik -karttakilpailuun, joka järjestetään kartografisen konferenssin yhteydessä Firenzessä, Italiassa joulukuussa 2021.

Kansainväliseen kilpailuun lähetettävien töiden tekijöiden vanhemmille lähetetään allekirjoitettavaksi lomake, jossa vanhemmat antavat luvan lastensa kilpailuun osallistumiseen ja heidän töidensä käyttöön. Kilpailuun osallistuvan luokan opettaja koordinoi lupien keräämisen.

Osallistujien töitä voidaan käyttää korvauksetta esimerkiksi kortteina, kalentereina ja kuvituksena (Unicef, ICA, Suomen Kartografinen Seura yms.), mikä kannattaa huomioida piirrosten tyyleissä ja erityisesti värityksessä.

Jos sinulla on kilpailusta jotain kysyttävää, ota yhteyttä! jari.a.korpi[at]gmail.com | geopiste[at]helsinki.fi

Kansainvälisen kilpailun kotisivuun, jossa mm. näkyvillä edellisen kilpailun voittajapiirrustuksia pääset tästä