Mitä: Täydennyskoulutus kemian, maantieteen ja biologian opettajille
Missä: Harakan saari, Helsinki (yhteysalus lähtee Ullanlinnanlaiturin päästä osoitteesta Ehrenströmintie 3, Helsinki)
Milloin: Tiistaina 2.9. klo 13.30–17.30
Ilmoittaudu mukaan 27.8. mennessä: https://www.lyyti.in/taydennyskoulutus_syksy2025
Täydennyskoulutuksen sisältönä on monitieteisiä työpajoja, joissa yhdistyy kemian, biologian sekä maantieteen ja geotieteiden sisältöjä. Koulutus tukee sekä laaja-alaisia että ainekohtaisia opetussuunnitelmien tavoitteita ja antaa keinoja ilmiöpohjaiseen ja tutkimukselliseen opetukseen. Koulutus järjestetään yhteistyössä Harakan saaren, LUMAlab Gadolinin, Geopisteen ja Helsingin yliopiston kanssa. Täydennyskoulutus on ilmainen. Huomioithan, että saari ei ole täysin esteetön.
Miksi kannattaa osallistua?
- Saat konkreettisia menetelmiä ja valmiita materiaaleja, jotka tukevat opetussuunnitelmien laajoja sekä ainekohtaisia osaamistavoitteita
- Saat uusia näkökulmia ainerajat ylittävään yhteistyöhön ja opetukseen
- Verkostoidut ja vaihdat ajatuksia muiden opettajien kanssa
- Pääset tutustumaan Helsingin yliopiston tiedekasvatukseen ja Harakan saaren toimintaan.
Kytkökset opetussuunnitelmiin:
Koulutus tukee kattavasti LOPS:n laaja-alaisia osaamistavoitteita kuten eettisyys ja ympäristöosaaminen, monitieteinen ja luova osaaminen, hyvinvointiosaaminen ja näiden osaamisten käyttäminen sekä omaksi että yhteiskunnan hyväksi. POPS:n osaamistavoitteista painotetaan erityisesti L7:tä (osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen). Tämän lisäksi iltapäivän aikana saat tukea ainekohtaiin tavoitteisiin:
- Kemia: POPS: S3, Kemia yhteiskunnassa. LOPS: KE2 (kemian merkitys kestävyydessä), KE4 (polymeerien ominaisuudet, käyttö ja elinkaari)
- Maantiede: POPS: S4, Muuttuvat maisemat ja elinympäristöt ja S6 Kestävä elämäntapa ja luonnonvarojen kestävä käyttö. LOPS: GE1 (ympäristön muutoksen analysointi ja vaikutusten hillintä) GE2 (luonnonmaisemien rakennetta, syntyä ja kehitystä) GE3 (ihmisen ja luonnon välisiä riippuvuussuhteita) GE4 (tutkimus/-vaikuttamisprojektin alustus)
- Biologia: Biologia: POPS: S2 (Lajituntemus ja vesiekosysteemien tutkiminen), S3 (Perustietoja vesiekosysteemeistä), T8 (Tutkimusvälineistön käyttö) sekä yleisesti näytteenotto ja monipuolisten opetusmenetelmien sisällyttäminen biologian opetukseen. LOPS BI2 (Monimuotoisuus ja lajien väliset suhteet), BI3 (Menetelmätuntemus: mikroskopointi ja näytteenotto)
Työpajakuvaukset:
Työpaja 1: Geologiset aikajänteet ja ihmistoiminnan jäljet ympäristössä
Suomen maankamara on säilönyt tarinoita maapallon historiasta miljardien vuosien ajalta. Todisteita muinaisten tulivuorten purkauksista voi nähdä kallioperässämme ja maaperämme on muodostunut pääosin viimeisimmän jääkauden lopulla tai sen jälkeen. Tässä työpajassa tutustumme Harakan saaren geologiaan ja geologiseen aikaan sekä siihen, millaisia vaikutuksia ihmisellä on maapalloon geologisesta näkökulmasta. Säänmukainen vaatetus.
Työpaja 2: Työpaja Suomenlahden alkusyksyn planktonlajistosta
Monet ravintoketjut vesiekosysteemeissä ovat riippuvaisia planktonista. Työpajassa tutustutaan Itämeren planktonlajistoon ja sen vuodenajoista riippuvaan vaihteluun. Merestä kerätään planktonnäytteitä erilaisilla menetelmillä ja kerättyjä näytteitä tutkitaan vesilaboratoriossa. Planktonlajistosta opetellaan tunnistamaan yleisimmät lajit.
Työpaja 3: Mikromuovit kaloissa
Onko Itämeren kaloissa mikromuovia? Miten voit itse vaikuttaa Itämereen kertyvään mikromuoviin? Työpajassa tutkitaan kalojen suolinäytteitä Harakan kemian opetuslaboratoriossa ja perehdytään muoviongelmaan.
Työpaja 4: Miten huomioida maailman muut(okset)?
Työpajassa kokeillaan, miten luovien opetusmenetelmien avulla voidaan haastaa ihmiskeskeisiä ajatusmalleja ja kohdata maailma ja sen muut asukkaat toisin. Astumalla ulos “omista kuplistamme” pyrimme asettumaan itsestäänselvyyksinä pidettyjen vastausten sijaan uusien kysymysten äärelle: mikä toiselle voisi olla tärkeää, ja voiko tietämistä olla muukin kuin se, mitä pystymme kuvaamaan numeroilla ja sanoilla? Tule mukaan pohtimaan muun muassa näitä kysymyksiä! Säänmukainen vaatetus.
Tapahtuman aikataulu:
13.30 Yhteysvene vie meidät Harakan saareen. Kokoonnutaan Ullanlinnan laiturilla (Ehrenströmintie 3). Olethan ajoissa paikalla, sillä yhteysvene ei odota myöhästyneitä.
14.00 Yhteinen aloitus, suolaista välipalaa tarjolla.
14.15–14.45 Asiantuntijaluento: Näkökulmia ihmisen aikakauteen
14.45–15.45 Työpaja (valitaan yksi)
15.45–16.45 Työpaja (valitaan yksi)
16.45–17.15 Loppukoonti
17.30 Venekyyti takaisin mantereelle
Saarelle voi myös jäädä itsenäisesti kiertämään koulutuksen jälkeen. Saarella on esimerkiksi grillipaikka, jonne voi siirtyä viettämään porukalla iltaa halutessaan. Yhteysvene kuljettaa mantereelle 30 min välein kello 22 asti.
Jatkotyöskentely ja tutkimukseen osallistuminen:
Koulutuksen lopuksi osallistujista muodostetaan pienryhmiä (koulukohtaisesti, jos samasta koulusta on useampi opettaja), joissa ideoidaan omaan kouluun sopiva, oppiainerajat ylittävä opetuskokonaisuus koulutuksen ja lisämateriaalien pohjalta. Osallistujat työstävät suunnitelmiaan eteenpäin omassa ryhmässään tai työyhteisössään syksyn aikana.
Tarjoamme jokaiselle ryhmälle henkilökohtaista tukea etätapaamisessa marraskuun alussa (aikataulu sovitaan ryhmäkohtaisesti), jossa voi jakaa edistymistä, esittää kysymyksiä ja saada ideoita jatkotyöhön.
Koulutuksen kolmas ja viimeinen tapaaminen järjestetään tammikuussa 2026 Kumpulan kampuksella. Tällöin kaikki ryhmät pääsevät keskustelemaan ja jakamaan ideoitaan toisilleen esittelemällä omia suunnitelmiaan ja niiden mahdollisia toteutuksia.
Koulutukseen osallistujilta pyydetään suostumusta tutkimukseen, jossa tarkastelemme opettajien työssäoppimista oppiainerajat ylittävässä yhteistyössä sekä monitieteisten opetuskokonaisuuksien mahdollisuuksia ja haasteita. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa koulun ulkopuolisten toimintamuotojen mahdollisuuksia opettajien ammatillisen kehittämisen ja monitieteisen opetuksen tukemiseen. Tutkimuksessa kerätään tietoa kerran verkossa olevan monivalintakyselyn (täyttöaika 3–5 minuuttia) kautta sekä kahden noin 15–20 minuutin mittaisella etähaastattelulla (syyskuussa ja tammikuun lopulla). Lisäksi tutkimuksessa havainnoidaan koulutustilanteita ja tarkastellaan tutkimuksen aikana kehitettyjä materiaaleja. Tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista. Kyselyyn annettuja henkilötietoja käsitellään tietosuojaselosteen mukaisesti. Linkki tietosuojalomakkeeseen löytyy täältä.
Yhteystiedot:
Reija Pesonen, reija.pesonen@helsinki.fi, 0503064406
William Smolander, william.smolander@helsinki.fi, 0505738181