Ohjelmoinnin opetusmateriaalit

Tarjoamme tukea ohjelmoinnin oppimiseen ja opetukseen. Opettajille suunnatussa tarjonnassamme on muun muassa opetusmateriaalia, webinaareja ja vinkkejä opetukseen.
Materiaalipankki

Opiskelumateriaaleihin keräämme erilaisia kerhojamme ja tapahtumia varten tuotettua materiaalia. Valikoimissamme on runsaasti materiaaleja esimerkiksi Scratchista, ScratchJr:sta, Pythonista ja Javasta.

Linkin tuottama materiaali on tarkoitettu mm. koulujen käytettäväksi. Ellei erikseen mainittu, materiaalit on lisensoitu Creative Commons BY-NC-SA-lisenssillä, joten voit käyttää ja levittää niitä vapaasti, kunhan alkuperäisten tekijöiden nimiä ei poisteta. Jos teet muutoksia materiaaliin ja haluat levittää muunneltua versiota, se täytyy lisensoida samanlaisella vapaalla lisenssillä. Materiaalien käyttö kaupalliseen tarkoitukseen on kielletty.

Suosittelemamme tehtävät ohjelmoinnin aloittamiseen

Materiaalimme ovat alla suunnilleen kouluasteen mukaan. Kohderyhmää nuoremmille suunnattuja ohjelmointikieliä kannattaa ehdottomasti harkita silloin, jos ohjelmointikokemusta ei vielä ole ollenkaan.

ScratchJr on paras ohjelmointikieli vielä lukemista harjoitteleville lapsille. Siinä komennot on ilmaistu kuvaikonein, jolloin huomio on enemmän ohjelmointilogiikassa. Kirjoitettua tekstiä on hyvin rajallisesti esimerkiksi pelin nimessä ja puhekuplissa, jos niitä päättää tehdä.

Scratch-ohjelmointikielen ja -ympäristön ensikosketukseen suosittelemme seuraavia parsons-tehtäviämme. Niissä ohjelmointikomentoihin tutustutaan kokeellisesti.

Ohjelmoinnin aloitteluun 2.-6. luokkalaisille voimme suositella esimerkiksi seuraavaa kerhoissamme käytettävää projektien sarjaa. Tarjolla olevista ohjetyypeistä "ohje lapsille" on suosikkimme.

Tutustu myös alla esiteltävän Pulmaarion materiaaleihin. Sekin soveltuu hyvin ohjelmoinnin aloitteluun alakoulussa.

Scratchin lisäksi voimme suositella alakoulukäyttöön:

  • Bee-Bot- ja Botley-robotteja (Bee-Bot on myös sovellus)
  • Lightbot Hour -sovellusta
  • Spoofy-sovellusta, jolla voi tutustua tietoturvaan pelillistetysti
  • Majava-kilpailutehtäviä

7.-9. luokkalaisille ja sitä vanhemmille suosittelemme ohjelmoinnin aloittamiseen erityisesti "Tie koodariksi" -materiaaliamme tai sen pelillistettyä versiota. Niissä opitaan alkeet tekstipohjaiseen Python-ohjelmointikieleen:

Toisaalta jos ohjelmointikokemusta ei ole vielä ollenkaan, on myös yläkoululaisten hyvä aloittaa Scratch-ohjelmointikielestä. Siinä huomio on vahvemmin ohjelmointilogiikassa kuin englanninkielisten termien ja erikoismerkkien oikeinkirjoituksessa. Scratchissa on myös helpompi olla luova ja se voi innostaa enemmän ohjelmointiin.

Pulmaario

Pulmaario on LUMA-keskuksen ja Helmet-kirjastojen yhdessä kokoama paketti ohjelmointia ja matematiikkaa noin 9-13 vuotiaille lapsille ja nuorille. Ohjelmointitehtävissä tutustutaan ohjelmoinnin tärkeisiin peruskäsitteisiin, kuten ehdollisiin lauseisiin ja toistoihin aloittevillekin sopivalla tavalla. Ohjelmointiin käytetään Scratch-ohjelmointiympäristöä.

Pulmaario-paketti sisältää viisi ohjelmointihaastetta ja kukin niistä on suunniteltu niin, että siitä syntyy jonkinlainen toimiva peli.

Pulmaario-paketista on myös LUMA SUOMI -ohjelman Ohjelmointia kaikille -hankkeen tarjoama webinaarisarja.