Opettajien ilmastofoorumi: Teachers' Climate Change Forum

Helsingin yliopiston tiedekasvatus (osana LUMA-Suomi verkostoa) sekä Ilmakehätieteiden keskus (INAR) järjestävät kansainvälisen Teachers' Climate Change Forumin (TCCF). Tapahtuma on suunnattu kaikkien luokka-asteiden opettajille kehittämään heidän ammatillista osaamistaan. Tapahtuma järjestetään osittain englanniksi.
Opettajien ilmastofoorumi

Vuosittain järjestettävässä ilmastonmuutosfoorumissa opettajat ympäri maailmaa kohtaavat ja oppivat lisää ilmastonmuutoksesta, sen tutkimuksesta ja opetuksesta. Foorumia on järjestetty vuodesta 2017 lähtien. Vuonna 2019 konferenssi järjestettiin Hyytiälässä ja vuosina 2020-2022 virtuaalisesti.

Vuoden 2024 tapahtuma järjestetään 2.-3. syyskuuta. Tapahtuma on suunnattu kaikkien luokka-asteiden ilmastokasvatuksesta kiinnostuneille opettajille, joiden ammatillista osaamista tuetaan monipuolisilla puheenvuoroilla ja työpajoilla, jotka kannustavat yhteiseen keskusteluun ja kokemusten jakamiseen aiheen ympäriltä.

Hinta kahden yön majoituksella jaetussa huonessa on 105€. Hinta yhden yön majoituksella jaetussa huoneessa on 180 €. Majoitus maksetaan Hyytiälän metsäasemalla. Hintaan sisältää täysylläpidon yhden yön majoittujille maanantain lounaasta tiistain päiväkahviin ja kahden yön majoittujalle sunnuntai iltapalasta tiistain päiväkahviin.

Sunnuntai 1.9.

16.56. Yhteiskuljetus Hyytiälään Juupajoen juna-asemalta

Majoittautuminen ja iltaohjelma

Maanantai 2.9.

8.00-9.00: Puheenvuoroja Hyytiälässä

8.10 Finnish youths’ perceptions of climate change competence -  Doctoral researcher Janina Taurinen, University of Helsinki

8:35 Climate change education in Estonia, Professor Piia Post, University of Tartu

9.00-11.00 Rinnakkaisia työpajoja Hyytiälässä

1. Forests and carbon – University researcher Pauliina Schiestl-Aalto, University of Helsinki
  2. IPCC-interactive Atlas – Doctoral researcher Janina Taurinen, University of Helsinki
  3. Smear II OpenData in schools' climate education – Doctoral researcher Peitsa Veteli, University of Helsinki
  4. Climate Warriors - climate action by young people  - Teachers Jarmo Lehtinen, Aulikki Laine, Merja Kuisma and their students

12.00-13.30 SMEAR II – tutkimusasemavierailu

14.00-16.30 Keynote-puheenvuoroja ja ryhmäkeskusteluja

Chair, Professor Maija Aksela, online moderator Julia Friedrichsen, University of Helsinki

14.10: Co-designing for innovative climate change education - Professor Ying-Shao Hsu, National Taiwan Normal University (NTNU)

15.00 Insights to Hyytiälä Living Lab research

Climate impacts of sustainable wood constructions, professor Pasi Puttonen, University of Helsinki

Wooden buildings as learning environment, professor Tuula Jyske, University of Helsinki

15.30 Climate education networks, University lecturer Laura Riuttanen, University of Helsinki

15.45 Climate mobilities education: The power of art-science-school collaboration in Finland and Greece - Post doctoral research fellow Vilhemiina Vainikka, Tampere University

Sauna ja iltaohjelma

Tiistai 3.9.

8.00-11.15: Rinnakkaisia työpajoja

8.00-9.30 Finalizing workshop outcomes and discussion

9.30-10.15 GreenComp and ECF4CLIM Roadmap for sustainability education - Postdoctoral researcher Niina Mykrä, University of Jyväskylä

10.15-11.15  Identifying core beliefs underpinning climate action. Findings from a European study, University lecturer Inkeri Rissanen, Tampere University

12.00-16.00 Keynote-puheenvuoroja ja ryhmäkeskusteluja Hyytiälässä

12:00-13.30 Visioning sustainable futures through creative methods, Hybrid workshop - Postdoctoral Researcher Anna Lehtonen, University of Jyväskylä

13.30-14.00 Coffee break

14.00-14.45 Oranssi Lumi - an exploratory journey through atmospheric events - Ana Álvarez Piedehierro, Finnish Meteorological Institute

14.45-15.30 Teaching and learning climate related issues in discipline based upper secondary school through project-based learning - Professor Jari Lavonen, University of Helsinki

15.30-16.00 Closing discussion - Professor Maija Aksela, University of Helsinki

Lähtö Hyytiälästä

17.25 juna Orivedeltä Helsinkiin

Ilmasto.nyt -verkkokurssi

Ennen Teachers' Climate Change -foorumia suosittelemme tutustumaan Ilmasto.nyt -kurssiin. Kurssi tarjoaa perustiedot ilmastonmuutoksesta luonnontieteellisenä ilmiönä, kuinka sitä voidaan ehkäistä sekä kuinka siihen voidaan sopeutua. Perustiedon hallitsemisen lisäksi, yhtä tärkeänä päämääränä on vahvistaa ymmärrystä ilmastonmuutoksesta syvänä inhimillisenä ja yhteiskunnallisena haasteena ja antaa jokaiselle eväitä olla osaltaan ratkaisemassa sitä. Kurssi on myös suunnattu lukiolaisille, se pohjautuu korkeakoulujen suosittuun Ilmasto.nyt-materiaaliin, joka on tuotu lukiotasolle. Kurssista voi saada kaksi opintopistettä Helsingin yliopistoon.

Ohjausryhmä