Kiehtovaa kemiaa kouluihin ja koteihin

Gadolinin tukijat

Kemianluokka Gadolin on Helsingin yliopiston kemian osastolla toimiva monipuolinen ja toiminnallinen kemian oppimis-, kehittämis- ja tutkimusympäristö, joka tarjoaa kiehtovia elämyksiä kouluille ja oppilaitoksille. Tavoitteena on

  • tukea kemian oppimista ja opetusta
  • lisätä kemian kiinnostavuutta
  • kasvattaa tietoisuutta kemian alan laajasta kentästä
  • tarjota tietoa kemian alan opinnoista ja uravaihtoehdoista
  • antaa elämyksiä kemian oppimisesta
Gadolin_ Veera ja lapsi

Päätoimintamuotomme ovat toiminnalliset opintokäynnit, joiden aikana eri koulutusasteiden opetusryhmillä on mahdollisuus tehdä kokeellista kemiaa aidossa yliopistolaboratoriossa, tutustua molekyylimallinnuksen mahdollisuuksiin tietokoneluokissa, tavata tutkijoita ja vierailla heidän tutkimuslaboratorioissaan sekä saada tietoa kemian alasta ja opiskelusta.

Opintokäynnit ovat opetusryhmille maksuttomia. Sisältö suunnitellaan aina vierailevan opetusryhmän opettajan kanssa opetukselliset tavoitteet huomioon ottaen.

Helsingin yliopisto, yritykset, eri asteiden oppimisyhteisöt ja monet muut tahot tekevät tiivistä yhteistyötä Gadolinin tavoitteiden saavuttamiseksi.

Syksyllä 2008 avattu Kemianluokka Gadolin on nimetty suomalaisen kemistin Johan Gadolinin (1760–1852) mukaan. Kemianluokka Gadolin, Suomen ensimmäinen LUMA-tiedeluokka, täytti 10 vuotta 19.9.2018. Juhlavuoden kunniaksi julkaistiin juhlakirja "Yhteisöllistä tiedekasvatusta Helsingin yliopistossa: Kemianluokka Gadolin -tiedeluoka innostavana oppimis-, kehittämis- ja tutkimusympäristönä vuodesta 2009 lähtien."

Tutustu uusimpiin materiaaleihin ja lue ajankohtaisista kuulumisista Kemianluokka Gadolinin uutiskirjeestä:

Tilaa uutiskirjeemme tästä: http://eepurl.com/gU_UJL

Lue toiminnastamme kertova juttu uusimmasta Kemiauutisten numerosta:

 

Kemia-Kemi-lehdessä säännöllisesti ilmestyvä Gadolinista kajahtaa -kolumni kertoo Kemianluokka Gadolinin ajankohtaisista kuulumisista ja kehittämiskohteista. Uusimmat jutut alla löydät alta.

Kemianluokka Gadolinin toimintaa ohjaavat elinkeinoelämän asettamat tavoitteet, jotka on laadittu Kemianluokka Gadolinin kehittämistyöryhmän toimesta. 

Elinkeinoelämän asettamien tavoitteiden lisäksi toiminnassa huomioidaan opetus- ja kulttuuriministeriön asettamat valtakunnallisen LUMA-tehtävän tavoitteet, Helsingin yliopiston tiedekasvatustoiminnan tavoitteet ja LUMA-Keskus Suomen tiedekasvatustavoitteet. Kemianluokka Gadolin on yksi LUMA-keskus Suomen viidestätoista tiedeluokasta ja sen toiminta toteutetaan saatujen resurssien mukaisesti.

 

Kemianluokka Gadolinin kehittämistyöryhmä toimii toiminnan suunnittelun tukena.

Pu­heen­joh­ta­ja

Professori Maija Aksela
Kemian osasto, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto

Va­ra­pu­heen­joh­ta­ja

Yliopistonlehtori Johannes Pernaa
Kemian osasto, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto

Muut jä­se­net

Tutkija Jaakko Ekman
Kemira Oyj

Asiamies Carmela Kantor-Aaltonen
Suomen Bioteollisuus ry FIB

Henkilöstöpäällikkö Marja Ora
Borealis Polymers Oy

Tutkija Miikka Pakkala
Neste Oyj

R&D-päällikkö Sirpa Riistama-Laari
Thermo Fisher Scientific Oy

Asiamies Anni Siltanen
Kemianteollisuus ry

Toimistusjohtaja Tor Stendahl
BASF Oy

Henkilöstöpäällikkö Mika Talvio
Oy Linde Gas Ab

Sih­tee­rit

Projektisuunnittelija Oona Kiviluoto
Kemian osasto, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto

Koordinaattori Iisa Rautiainen
Kemian osasto, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto

Kuvia Kemianluokka Gadolinista. Kuvia saa käyttää Kemianluokka Gadolinista kertovissa jutuissa, kunhan kuvaajan nimi mainitaan.

 

Kemianluokka Gadolin

Kemianluokka Gadolin sijaitsee Helsingissä Kumpulan tiedekampuksella Chemicum-rakennuksen (A. I. Virtasen aukio 1) ensimmäisessä kerroksessa. Tilaan on esteetön kulku. 

Kemianluokka Gadolin tarjoaa kouluille erinomaisen puitteet tulla aitoon kemian opiskelijalaboratorioon. Laboratoriossamme on paljon perinteisiä laboratoriovälineitä käytettävissä ja uutta modernia laboratoriotekniikkaa.

Kokeellisten töiden ja laitteiden käytön opetus antavat selkeät perustiedot kemian tutkimusmenetelmistä ja teorioista töiden takana. Opetus tukee oppilaan ymmärrystä ja kiinnostusta sekä aktivoi oppilaat ajattelemaan ja oivaltamaan itse. Pyrimme käyttämään tutkivan oppimisen opetusmenetelmää ja antamaan tutkijan roolissa olemisen tunteen.