Avoin Valu on digitaalinen työkalu tiedonalakohtaisten lukutaitojen arviointiin. Se on suunnattu erityisesti valmistavasta opetuksesta perusopetukseen hiljattain siirtyneille oppilaille. Tehtävien kohderyhmää ovat perusopetuksen 3. ja 7. luokkien oppilaat, mutta niitä voidaan käyttää soveltaen myös muilla vuosiluokilla.
Avointa Valua voi käyttää:
Avoin Valu sisältää seuraavat tehtäväkokonaisuudet:
Avoin Valu tuottaa tietoa oppilaan lukutaidoista edellä mainituissa oppiaineissa.
Tehtävien tekemiseen suositellaan tietokonetta. Tehtäviä voi tehdä myös yhteisesti tai pareittain, jos opettaja haluaa rohkaista oppilaita keskustelemaan vastauksistaan.
Avoimeen Valuun ei tarvitse kirjautua sisään. Vastaukset poistuvat järjestelmästä automaattisesti, paitsi jos annat aloitusnäkymässä luvan vastausten tallentamiseen työkalun kehittämistä varten. Tämä ei vaikuta tehtävien tekemiseen.
Valun lukutaitotehtävien tekstit ovat multimodaalisia eli yhdistävät erityyppisiä tekstejä, kuten tarinoita, ohjeita, uutisia, kuvia, graafisia kuvaajia ja matematiikan kieltä. Tehtävissä arvioidaan oppilaan tiedonalakohtaisia lukutaitoja, joihin kuuluu:
Suurin osa tehtävistä on monivalintatehtäviä, jotka Avoin Valu arvioi automaattisesti. Mukana on myös kirjotustehtäviä. Tehtäväpaketin lopuksi näytetään pdf-muotoinen raportti, johon tulostuvat oppilaan vastaukset. Raportti tulee tallentaa tietokoneelle tai tulostaa silloin, kun se näkyy näytöllä. Koska Avoimessa Valussa ei ole kirjautumismahdollisuutta, raporttia ei pääse tarkastelemaan myöhemmin.
Valu-hankkeessa kehitetään parhaillaan versiota, jossa opettaja pystyy kirjautumalla tarkastelemaan oppilaiden suorituksia. Valuun on kehitteillä myös sanallinen arviointipalaute, joka auttaa arvioimaan oppilaan suomen kielen taidon kehittymistä Opetushallituksen kehittyvän kielitaidon asteikkoon peilaten.
Kehitämme myös lisää tehtäviä sekä nykyisiin että kokonaan uusiin oppiaineisiin: Valu-työkaluun on myöhemmin tulossa esimerkiksi historian tekstitaitojen tehtäväpaketti. Kehitämme myös pelillisiä ja innostavia elementtejä, kuten Valu-kaveria, joka on oppilaan luoma oma avatar.
Valu-työkalun kehittämisessä tärkeää on testata tehtäviä oikeassa kouluarjessa. Jos olet valmistavan luokan opettaja, S2-opettaja, luokanopettaja tai aineenopettaja ja haluat saada avoimen Valun ulkopuolisia tehtäviä pilotoitavaksesi, otathan meihin rohkeasti yhteyttä! Pilotoimme Valua ensisijaisesti Helsingissä mutta mahdollisuuksien mukaan myös muualla Suomessa.