Uudenlaiset digitaaliset toimintaympäristöt mahdollistavat opiskelun ajasta ja paikasta riippumatta. Samalla ne vaativat resursseja ja osaamista niin oppilaitosten henkilökunnalta kuin opiskelijoiltakin.
Koulutuksen arviointikeskuksen DIVASI-hankkeessa tarkastellaan digitalisaation etenemistä ja toimivuutta kansalaisopistoista, kansanopistoissa, kesäyliopistoissa, liikunnan koulutuskeskuksissa ja opintokeskuksissa.
– Esimerkiksi vieraiden kielten opiskelu ja kulttuurillisen osaamisen ylläpitäminen ja kehittäminen haja-asutusalueilla ovat nykyisin saavutettavissa tasa-arvoisemmin digitaalisten verkkoyhteyksien ansiosta, sanoo professori Risto Hotulainen.
– Vapaan sivistystyön tilasta ei ole kattavaa ja ajantasaista tilannekuvaa. Aikaisempien selvitysten perusteella tiedetään kuitenkin, että erityisesti perusopetuksessa digitaalisen opetuksen järjestämisen valmiudet vaihtelevat, joten digitalisaatioon kartoittaminen on tärkeää myös laadukkaan vapaan sivistystyön opetuksen järjestämiseksi.
Hankkeessa toteutetaan kyselytutkimus, jossa selvitetään digitalisaation nykytilaa vapaan sivistystyön oppilaitoksissa. Aineistonkeruu kohdennetaan kattavasti niin maantieteellisesti kuin kielellisesti yhteensä 292 oppilaitokseen.
– Selvitys tuottaa tietoa eri digitalisaation osa-alueista: digitaalisten palveluiden käyttötapoihin ja niiden hyödyntämiseen osana pedagogiikkaa, digitalisaation johtamiseen, henkilöstön digitalisaation kehittämiseen sekä verkkoyhteyksiin ja niiden riittävyyteen. Tuotetun tiedon pohjalta laaditaan suositukset oppilaitoksille.
Hanke käynnistyi syyskuussa 2024 ja kestää kesäkuuhun 2025 asti, jolloin hankkeen loppuraportti suosituksineen julkaistaan.
Selvityksen toteuttaa Koulutuksen arviointikeskus HEA. Hanketta rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö ja se on osa varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen sekä vapaan sivistystyön viitekehystyötä.