Koulutuksen arvioinnista suuntaa oppimisen tulevaisuuteen - yhteistyötä ja yhteisiä tavoitteita

Takana on poikkeuksellinen kevät. Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus HEA on sopeutunut sen tuomiin muutoksiin. Etäpalavereiden ja yhteisen etätyöskentelyn löydettyään muotonsa toimintamme on muodostunut sujuvaksi. Verkossa työskentely on tuonut mukanaan uudenlaisia rutiineja arviointi-, kehittämis- ja tutkimushankkeisiimme.

Ehkä hieman yllättäen yhä useampi on pystynyt osallistumaan yhteisiin etäkokouksiin, sillä osallistuminen ei ole vaatinut fyysistä siirtymistä. Tulemme jatkossa mahdollistamaan yhteistyötä ja vuorovaikutusta yhä paremmin myös etänä.

Myös koulumaailma siirtyi etäopetukseen poikkeustilan seurauksena. Olemme mukana Helsingin yliopiston ja Tampereen yliopiston yhteisessä opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa valtakunnallisessa tutkimuksessa, jossa selvitetään poikkeustilan vaikutuksia koulunkäyntiin, opetukseen ja hyvinvointiin. Tutkimuksen ensimmäinen aineisto on jo kerätty ja koulujen tilannetta seurataan vielä lukuvuonna 2020–2021. Lue lisää hankkeestamme jutussa ”Tutkijat selvittävät koronakevään poikkeusolojen vaikutusta koulunkäyntiin ja oppilaiden hyvinvointiin”.

Työskentelyn siirtyessä yhä enemmän etätöihin ja erityisesti aikuisten välisten kontaktien minimoiminen on aiheuttanut tarpeen siirtää myös pedagoginen opettajien täydennyskoulutus verkkoon. Tällä hetkellä käynnissä on Kansallinen arviointiosaamisen kehittämisverkosto KAAROn ja Kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoinen perusopetus KUPERA -hankkeen MOOC-kurssit. Lisäksi suunnittelemme ensi lukuvuodelle näiden uusintoja sekä täysin uusia kursseja.

Myös kaikki syksylle suunnitellut täydennyskoulutukset järjestetään nyt etäyhteyksien välityksellä ja hyödyntäen yhä enemmän verkkomateriaaleja ja -keskusteluita sekä paikallisia opettajatiimejä. Verkossa oppiminen ja yhteinen materiaalien jakaminen löytää varmasti poikkeusaikojen jälkeen oman paikkansa ja vakiinnuttaa asemansa opetuksen kehittämisen tukena. Tutustu kursseihimme ja uusiin materiaaleihimme jutussa ”Kehitä arviointiosaamista, tue moninaisuutta: avoimia verkkokursseja ja etäopetukseen soveltuvia materiaaleja opettajille” ja tule mukaan kehittämään opetusta, oppimista ja arviointia kanssamme.

Olemme koonneet lisää ajankohtaisia uutisia ja vinkkejä koulutuksen arvioinnista ja tutkimuksesta uutiskirjeemme ensimmäiseen numeroon. Tervetuloa tutustumaan uutiskirjeeseemme ja rekisteröitymään tilaajaksi täällä.

Aurinkoista kesää kaikille!

Marja Tamm,
projektipäällikkö
Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus HEA
Kansallinen arviointiosaamisen kehittämisverkosto KAARO
Kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoinen perusopetus KUPERA

HEAkirje – uutiskirje koulutuksen arvioinnista ja tutkimuksesta

HEAkirje on Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus HEAn julkaisema, 1–4 kertaa vuodessa ilmestyvä uutiskirje. Uutiskirjeestä löydät ajankohtaista tietoa koulutuksen arvioinnista ja tutkimuksesta.

Uutiskirjeen ensimmäinen numero nyt luettavissa täällä!

Voit myös rekisteröityä uutiskirjeen tilaajaksi täällä.