e-Erika on Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus HEAn julkaisema, kaksi kertaa vuodessa ilmestyvä verkkolehti.
Syksyn numerossa tarkastellaan nuorten mielenterveyteen, koulun tarjoamaan tukeen ja inkluusioon liittyviä kysymyksiä.
Miten autismia ja akateemisia taitoja on käsitelty autismiteksteissä? Filosofian tohtori Erika Sirén esittelee väitöskirjansa tutkimusta.
Millainen rooli koululla on lukiolaisten mielenterveyden tukemisessa koronapandemian jälkeen? Terveydenhoitaja Noora Selinin, yliopistonlehtori Minna Saarisen ja professori Minna Kyttälän juttu pohjaa Selinin pro gradu -tutkimukseen.
Miten yhteiskunnallinen mielikuvitus voi auttaa luomaan inkluusiota? Tutkijaopettajat Sanna Ryökkynen ja Essi Ryymin tarkastelevat, millaisia oletuksia liittyy inklusiiviseen koulutukseen ja miten yleistyksiä voidaan muuttaa.
Miten lasten koulukieltäytyminen vaikuttaa vanhemmuuteen? Väitöskirjatutkija Petra Vesurin tutkimuskuvaus on osa väitöstutkimusta, jossa tarkastellaan koulukieltäytymistä vanhempien kokemana.
Miten matematiikka voi liikuttaa? Erityisopettaja Sirpa Sneck kertoo Liikkuvaa matikkaa -hankkeesta, jossa selvitettiin miten fyysisen aktiivisuuden lisääminen kolmasluokkalaisten matematiikan tunneilla vaikutti oppimiseen.
Millaisia haasteita mielenterveyskuntoutujat kohtaavat koulu-urallaan? Tutkija Taina Heinosen väitöskirjatutkimus tarkastelee osallisuuden merkitystä mielenterveyskuntoutujanuorten koulupolulla.
Lehti ilmestyy Helsingin yliopiston kirjaston avoimella Editori-verkkoalustalla, jossa se on maksuttomasti kaikkien luettavissa. Pääset suoraan e-Erikan uusimpaan numeroon tästä. Mukavia lukuhetkiä lehden parissa!
Jos haluat tilata ilmoituksen sähköpostiisi aina uuden numeron ilmestyessä, voin tehdä sen täällä. Emme käytä listaa muuhun viestintään.