Yliopiston avoimet julkaisukanavat esittäytyvät Helda Open Booksin pikkujouluwebinaarissa

Millaisia maksuttomia julkaisumahdollisuuksia Helsingin yliopiston tutkijoilla, opettajilla ja opiskelijoilla on käytössään? Vastauksia kysymyksiin on tarjolla Helda Open Booksin pikkujouluwebinaarissa torstaina 16.12. kello 14–15.

Helsingin yliopiston kirjaston julkaisupalvelu Helda Open Books (HOB) tarjoaa kaikille avoimessa pikkujouluwebinaarissaan katsauksen vuoden 2021 kirjasatoon ja kirjojen näkyvyyteen, johdattaa HOB-julkaisemisen perusasioihin ja hahmottelee hieman myös tulevaisuutta.

Webinaarissa torstaina 16. joulukuuta klo 14–15 esittäytyvät myös Helsingin yliopiston muut avoimen julkaisemisen palvelut: kansainvälinen avoin tiedekustantamo Helsinki University Press (HUP) ja avointen lehtien palvelu Editori.

HOB-kirjoittajien puheenvuoro tulee Opettajien akatemiasta. Päivi Salmesvuori (kirkkohistoria) ja Risto Willamo (ympäristötiede) ovat kirjoittamassa yhdessä viiden muun tekijän kanssa teosta Tieteidenvälisillä poluilla: Kokemuksia tieteidenvälisten tutkielmien tekemisestä, ohjaamisesta ja arvioinnista. HOB-kokoelmassa julkaistava kirja pohjautuu HY:n opiskelijoille ja tutkielmien ohjaajille ja arvioijille tehtyyn kyselyyn.

Webinaari on tarkoitettu tutkijoille, opettajille ja opiskelijoille. Tilaisuus on suomenkielinen. Pikkujouluwebinaarin vapaaehtoisena pukukoodina on tonttulakki ja virtuaalisen ympäristönsä voi koristella ajanmukaisesti, jos intoa riittää.

Ohjelma:

14.00 Avaussanat / Marjo Kuusela

14.05 Helda Open Books: esittely ja tulevaisuudennäkymät [esitys] / Juuso Ala-Kyyny & Anne Ojanen

14.15 Suosituimmat HOB-kirjat ja julkaisujen näkyvyys [esitys] / Soile Manninen & Markku Roinila

14.25 Avointen lehtien palvelu Editori [esitys] / Markku Roinila

14.30 Helsinki University Press [esitys] / Leena Kaakinen, Leena Rautjärvi ja Anna Vesterinen

14.40 Kirjoittajien puheenvuoro HOB-julkaisemisesta / Päivi Salmesvuori ja Risto Willamo (Opettajien akatemia)

14.50 Keskustelua & ideointia / Marjo Kuusela

Tutustu Helda Open Books -palveluun kirjaston oppaassa!