Uusi tiedepodcast Avoimella otteella syventyy avoimena julkaistuun tutkimukseen

Avoimella otteella on Helsingin yliopiston kirjaston podcast, jossa avoimia julkaisukanavia hyödyntävät yliopistolaiset kertovat oman opetus- tai tutkimustyönsä näkökulmasta mikä avoimemmassa tieteessä on olennaista.

Avoimella otteella -podcastin ensimmäinen jakso julkaistaan tiistaina 13.9.2022. Ensimmäisellä tuotantokaudella on kuusi jaksoa, joissa tavataan kuusi entistä ja nykyistä yliopistolaista. Jaksojen vieraat esitellään aina jakson julkaisupäivinä podcastin kotisivulla.

Jaksot julkaistaan kahden viikon välein tiistaisin ja ne tulevat saataville Anchoriin ja Spotifyhin. Podcastin kuuntelu Anchor-palvelussa ei edellytä käyttäjätiliä tai kirjautumista palveluun.

Yliopistouudistuksen myrskynsilmässä

Ensimmäisen jakson vieraana on Helsingin yliopiston kansleri emeritus Thomas Wilhelmsson, jonka teos Yliopistouudistus: tarkoitus, toteutus ja tulokset on julkaistu avoimena Helda-arkistossa.

Yliopistouudistus ravisteli suomalaisia korkeakouluja vuosina 2009 ja 2010. Uudistus sai laajamittaista kritiikkiä opiskelijoilta ja opetus- ja tukihenkilöstöltä – ärhäkimmät kriitikot toteuttivat talonvaltauksiakin. Helsingin yliopistossa yliopistouudistuspolemiikin keskiössä oli silloinen rehtori Thomas Wilhelmsson, joka – jos kriitikoita oli uskominen – runnoi uudistuksen läpi salassa. Todellisuudella on kuitenkin tapana olla yksinkertaistuksia monimutkaisempaa.

Avoimella otteella -podcastin ensimmäisessä jaksossa emerituskansleri Wilhelmsson kuvaa omaa kokemustaan yliopistouudistuksen myrskynsilmässä.

Kokenut podcastaaja vaihtaa asiaan

​​​​​​​Avoimella otteella -podcastin on ideoinut ja sitä juontaa Helsingin yliopiston kirjaston tutkimusdatatiimissä työskentelevä tietoasiantuntija Aleksi Peura.

- Alkuajatus podcastiin syntyi, kun tajusin kuinka paljon kirjaston julkaisemasta avoimesta tutkimuksesta jää hyvin vähälle huomiolle. Avoimesti julkaistavien tutkimusten volyymi on jo niin suuri, kertoo Peura.

- Yksittäisen tutkimuksen aihe saattaa kuulostaa aluksi triviaalilta, mutta sieltä paljastuu usein yhteiskunnallisesti kiinnostavia ja yleisesti merkittäviä teemoja ja näkökulmia. On todella hauskaa, kun voi podcastissa nörtteillä pieniksi koetuista tutkimusaiheista, jotka eivät olekaan niin pieniä, innostuu Peura.

​​​​​​​

​​​​​​​- Puolen tunnin keskustelussa pystyy avaamaan aihetta jo syvemmin. Helsingin yliopiston tutkijat ovat hyviä puhumaan tutkimusaiheistaan ja halukkaita osallistumaan podcastiin.

Podcastien tekijänä Aleksi Peura on kokenut, sillä hän on tuottanut metallimusiikkiin keskittyvää Imperium363 -podcastia noin 75 jakson verran.

​​​​​​​- On kiinnostavaa kokeilla asiavetoisempaa podcastia. Podcast on hirveän hyvä väline siihen, että annetaan pieniä maistiaisia aiheisiin. Voit kuunnella podcastia jonkun muun tekemisen taustalla ja samalla saatat oppia jotain uutta, summaa Peura.