Tutustu yliopiston maksuttomiin open access -julkaisumahdollisuuksiin HOB-pikkujouluwebinaarissa

Millaisia maksuttomia avoimen julkaisemisen mahdollisuuksia Helsingin yliopiston tutkijoilla, opettajilla ja opiskelijoilla on käytössään? Vastauksia kysymyksiin on tarjolla Helda Open Booksin pikkujouluwebinaarissa keskiviikkona 14.12.2022 kello 10–11.

Helsingin yliopiston kirjaston julkaisupalvelu Helda Open Books (HOB) tarjoaa perinteisessä pikkujouluwebinaarissaan katsauksen vuoden 2022 kirjasatoon ja kirjojen näkyvyyteen, johdattaa HOB-julkaisemisen perusasioihin ja hahmottelee hieman myös tulevaisuutta.

Webinaarissa keskiviikkona 14. joulukuuta klo 10–11 esittäytyvät myös Helsingin yliopiston muut avoimen julkaisemisen palvelut: kansainvälinen avoin tiedekustantamo Helsinki University Press (HUP) ja avointen lehtien palvelu Editori.

• HOB-pikkujouluwebinaarin osallistumislinkki (Zoom) löytyy Flamma-intranetistä. Ei ennakkoilmoittautumista!

HOB-kirjoittajien puheenvuoron esittää professori, tietokirjailija ja Helsingin yliopiston almanakkatoimiston entinen johtaja Heikki Oja. Hän on julkaissut Helda Open Booksissa tähän mennessä 15 kirjoittamaansa tai toimittamaansa tähtitieteen kirjaa. Oja on kirjoittanut HOB-julkaisuistaan myös Think Open -blogin artikkelissa.

Webinaari on tarkoitettu tutkijoille, opettajille ja opiskelijoille. Tilaisuus on suomenkielinen. Pikkujouluwebinaarin vapaaehtoisena pukukoodina on tonttulakki ja virtuaalisen ympäristönsä voi koristella ajanmukaisesti.

Ohjelma:

10.00 Avaussanat

10.05 Helda Open Books: esittely ja tulevaisuuden näkymät [esitys] / Ari Miettinen & Anne Ojanen

10.15 Suosituimmat HOB kirjat ja julkaisujen näkyvyys [esitys] / Juuso Ala-Kyyny & Markku Roinila

10.25 Helsinki University Press [esitys] / Leena Kaakinen

10.35 Kirjoittajan puheenvuoro HOB-julkaisemisesta / Heikki Oja (tähtitiede)

10.50 Avointen lehtien palvelu Editori [esitys] / Markku Roinila

10.55 Keskustelua & ideointia

Tutustu Helda Open Books -palveluun kirjaston oppaassa!