Tutkimustietoa Itämeren suojelusta avoimesti

Kansainvälisen Open Access -viikon teemana on vuonna 2022 "Open for Climate Justice". Tiedekulmassa Avoimen tieteen iltapäivässä puhutaan erityisesti Itämeren suojelusta. Kirjasto julkaisee viikon kunniaksi Itämeri-teemaisen kokoelman Helkassa.

Parhaillaan vietettävän kansainvälisen Open Access -viikon teemana on vuonna 2022 "Open for Climate Justice". Maanantaina 24.10. Avoimen tieteen iltapäivässä aiheena on erityisesti Itämeri  ja sen suojelu.  Kirjasto julkaisee viikon kunniaksi Itämeri-teemaisen kokoelman Helkassa.

Kokoelma sisältää Helsingin yliopistossa avoimesti julkaistua tutkimusta Itämerestä ja merien suojelusta. Kokoelmassa on Itämerta käsitteleviä, Helsingin yliopistossa avoimesti julkaistuja väitöskirjoja vuodesta 2015 alkaen.

Asiantuntijoiden kuratoima teemakokoelma syventyy aiheeseen

Teemakokoelmat ovat kirjaston asiantuntijoiden kuratoimia kokonaisuuksia, joista löytyy kirjaston hankkimia kirjoja, lehtiä ja muita tiedonlähteitä koottuna erilaisten ajankohtaisten teemojen ympärille.

Teemakokoelmat löydät aina helposti Helkan etusivun ylävalikosta, tervetuloa tutustumaan!

Olisiko juuri sinulla idea tai toive Teemakokoelman aiheeksi? Voit laittaa meille ehdotuksia osoitteeseen hulib-comms@helsinki.fi.

Avoimella otteella pohtii sinisen kasvun rajoja

Pilaammeko meremme merenalaisella kaivostoiminnalla? kysyy Avoimella otteella -podcast 3. jaksossaan.

Tohtori Laura Kaikkonen on väitöskirjassaan tutkinut merenpohjan kaivostoimintaa ja pyrkinyt ennakoimaan sen vaikutuksia merien ekosysteemeihin. Jos metallien ja akkumineraalien louhinta aloitetaan, mitä se voisi tarkoittaa etenkin muutosherkän Itämeren hyvinvoinnille? Avoimella otteella -podcastin kolmannessa jaksossa tohtori Kaikkonen on ennakoimassa merien sössintää.

Avoimella otteella on Helsingin yliopiston kirjaston podcast, jossa avoimia julkaisukanavia hyödyntävät yliopistolaiset kertovat oman opetus- tai tutkimustyönsä näkökulmasta mikä avoimemmassa tieteessä on olennaista.