Tutkijoiden ja opettajien julkaisupalvelu Helda Open Books esittäytyy pikkujouluwebinaarissa

Millaisia kirjoja Helsingin yliopiston open access -kokoelmasta löytyy? Miten ne ovat löytäneet lukijansa? Tähän ja moniin muihin kysymyksiin löytyy vastaus Helda Open Booksin pikkujouluwebinaarista tiistaina 15.12. kello 10.

Helsingin yliopiston kirjaston julkaisupalvelu Helda Open Books (HOB) suuntaa pikkujouluwebinaarissa katseen menneeseen, nykyiseen ja tulevaan. Webinaari 15.12. tarjoaa johdatuksen HOB-julkaisemisen perusasioihin, käy läpi tilastojen ja metriikan kautta julkaisujen saamaa näkyvyyttä ja avaa keskustellen ovea tulevaisuuden HOB-palveluille.

Kirjallisuudentutkija Sanna Nyqvist kertoo omassa puheenvuorossaan HOB-julkaisemisesta tutkijan näkökulmasta. Nyqvist on ollut mukana toimittamassa teosta Muuttuva tekijä – kirjoituksia tekijänoikeudesta ja taiteesta (2020), joka julkaistaan HOB-kokoelmassa joulukuussa.

Tilaisuus on tarkoitettu Helsingin yliopiston tutkijoille ja opettajille. Tilaisuus on suomenkielinen (englanninkielinen tilaisuus järjestetään ensi vuoden puolella). Pikkujouluwebinaarin vapaaehtoisena pukukoodina on tonttulakki ja virtuaalisen ympäristönsäkin voi koristella ajanmukaisesti, jos intoa riittää.

Helda Open Books -webinaari järjestetään 15. joulukuuta kello 10–11. Ohjelma:

10.00 Avaussanat / Marjo Kuusela
10.05 Helda Open Booksin esittely / Kimmo Koskinen
10.15 HOB-julkaisujen näkyvyys ja käyttö tilastojen valossa / Soile Manninen & Markku Roinila
10.35 Kirjoittajan puheenvuoro HOB-julkaisemisesta / Sanna Nyqvist (kirjallisuudentutkimus)
10.45 Keskustelua: Millaisia julkaisupalveluita tutkijat ja opettajat tarvitsevat? Miten Helda Open Booksia voisi kehittää?

Tutustu Helda Open Books -palveluun kirjaston oppaassa!