Tutkielman tekijöiden tuki kirjastossa keväällä 2020

Onko tarkoituksenasi saada tutkielmasi päätökseen kevään aikana? Tutustu Helsingin yliopiston kirjaston ja Opiskelijaneuvonnan järjestämiin tutkielman teon tukitapahtumiin ja muihin palveluihin!

Tähän tiedotteeseen on koottu tietoa siitä, miten voit opiskella tiedonhakua itsenäisesti verkkokurssilla tai oppaiden avulla, osallistua tiedonhaun kursseille tai työpajoihin ja mistä löydät rauhallisia työskentelytiloja tutkielman kirjoittamiseen. Lisätietoa palveluista löydät hyperlinkkien takaa.

Päivitä tiedonhakutaitojasi itsenäisesti

Kaikille avoimella Tutkielman tekijän tiedonhankinta-verkkokurssilla opiskelet ajasta ja paikasta riippumatta. Oppimateriaali on suunniteltu erityisesti Helsingin yliopiston kandidaatti- tai maisterivaiheen opintojen tueksi. Kurssialue sopii itseopiskeluun ja sen laajuus on 27 tuntia. Sisällöltään oppimateriaali on monitieteinen ja laaja-alainen.

Voit itseopiskella eri aiheita myös kirjaston oppaista:

Kysy neuvoa tiedonhakuun ja –hallintaan

• Tiedonhankinnan kurssit
    Kirjaston eri kursseilla voit kehittää akateemisia tiedonhankinta ja -hallintataitojasi. Ensiapua opinnäytetyön lähteiden metsästykseen ja koulutusta viitteidenhallintaan.
  • Ohjauspaja
    Kirjastossa on lukukausien aikana tiedonhankinnan ohjaaja paikalla auttamassa. Voit piipahtaa hetkeksi tai jäädä pidemmäksi aikaa tekemään tiedonhakujasi.
    Kaisa-talo, tietokoneluokka 5057 (5 krs.) maanantaisin 15-17 (13.1.-8.6.2020, ei kuitenkaan 13.4.)
  • Etäohjausta tutkielman tiedonhakuun
    Zoomin kautta tapahtuva etäohjaus on tarkoitettu Helsingin yliopiston opiskelijalle, joka etsii tieteellisiä julkaisuja/lähteitä tutkielmaa varten. Ohjauksen kesto: 15-20 min.
    Ohjausta tarjotaan kevätlukukauden aikana (loppuu 29.5.2020).
  • Ohjauskulma
    Kaisa-talon Ohjauskulmassa järjestetään säännöllisesti neuvontaa mm. opinnäytteen tiedonhankintaan, maisterintutkielman jättöprosessiin ja e-julkaisujen käyttöön liittyen.

Tee tutkielmaa kirjaston tiloissa

Tässä muutamia suosituksia kirjaston tiloista, jotka sopivat erityisen hyvin keskittyneeseen työskentelyyn. Näiden lisäksi voit tietenkin tehdä tutkielmaasi missä vain kirjaston luku- ja työskentelytiloissa.

• Gradu-tilat Aleksandriassa
    Aleksandrian oppimiskeskuksessa on kolme tilaa graduntekijöitä varten. Tilat ovat 2. kerroksessa, huoneet 229, 230 ja 231. Ovet ovat aina avoinna eikä huoneita tarvitse erikseen varata. Tarkista Aleksandrian aukioloajat oppimiskeskuksen verkkosivulta.
  • Kaisa-talon 4. kerroksen atk-luokka 4060
    Atk-luokassa on 18 työskentelypaikkaa kiinteällä tietokoneella. Atk-luokka on käytettävissä kirjaston aukioloaikoina, arkisin 8-20 ja viikonloppuisin 11-17 (sunnuntaisin 1.3.-3.5.).
  • Kumpulan kampuskirjaston hiljainen lukutila
    Kampuskirjaston 1. kerroksen perällä sijaitsevassa hiljaisessa tilassa on 11 lukupaikkaa. Tila on käytettävissä kirjaston aukioloaikoina, arkisin 8-18.
  • Viikin kampuskirjaston hiljainen lukusali
    Infokeskus Koronan pohjakerroksessa sijaitsevassa lukusalissa on 32 lukupaikkaa. Lukusali on käytettävissä arkisin 8-19. Käynti saliin on talon sisääntuloaulan kautta.
  • Hiljainen työtila Minervassa
    Oppimiskeskus Minervan hiljaisessa työtilassa on 15 lukupaikkaa ja 9 työskentelypaikkaa kiinteällä tietokoneella. Tila on käytettävissä ma-to 8-19:45 ja pe 8-17:45.
  • Lainaa gradukärry
    Kirjaston gradukärryssä voit kätevästi säilyttää ja siirrellä tarvitsemiasi työskentelyvälineitä. Gradukärryt löytyvät Helka-tietokannasta hakusanalla 'gradukärry'. Gradukärryillä on 28 vrk:n laina-aika.
    Lisätietoja gradukärryn lainaamisesta kirjaston sivuilla.
Myös yliopisto tarjoaa tukea tutkielman tekoon - tutustu kevään tarjontaan!

Opiskelijapalvelut järjestää Ohjauskulmassa (Kaisa-kirjasto, Fabianinkadun puoleisen sisäänkäynnin vieressä) tapahtumia, joiden avulla tuetaan tutkielman teossa edistymistä. Tapahtumat ovat tarkoitettu ensisijaisesti vanhoissa tutkintorakenteissa opiskeleville opiskelijoille, joiden tarkoituksena on valmistua ennen siirtymäajan päättymistä. Mukaan voivat ilmoittautua myös muut tutkielman tekijät, joiden paikat varmistuvat ilmoittautumisajan päätyttyä.

Lisätietoja tapahtumista Opiskelijan ohjeissa