Tervetuloa tutkimusaineistojen hallinnan syventäviin webinaareihin!

Helsingin yliopiston datatuki järjestää huhti-toukokuussa 2024 neljä webinaaria tehokkaan ja vastuullisen aineistonhallinnan teemoista.
Aineistonhallinnan syventävä -webinaarisarja

Etenkin tutkijoille suunnatussa webinaarisarjassa keskitytään tehokkaan ja vastuullisen aineistonhallinnan teemoihin, jotka syventävät Aineistonhallinnan perusteet -luentoja.

Käsittelemme kutakin teemaa keskustelun tai tapausesimerkkien avulla. Osaan kokonaisuuksista liittyy ennakkomateriaali. Kouluttamassa ovat yliopiston datatukiverkoston asiantuntijat tietotekniikkakeskuksesta juristeihin ja kirjastoon.

Webinaarien aikataulu

Tietosuoja ja tutkimusetiikka

Ke 17.4. klo 10-12

Henkilötiedon käsittely ja eettinen ennakkoarviointi osana vastuullista tutkimusta. Ilmoittautuminen Lyytissä.

Sopimukset, lisenssit ja resurssit

To 25.4. klo 10-12

​​​​​​​​​​Aineistonhallintaan liittyvät sopimukset, aineistojen jatkokäyttö ja resurssien suunnittelu. Ilmoittautuminen Lyytissä.

Dokumentointi, avaaminen ja pitkäaikaissäilytys

Ti 7.5. klo 10-12

Kuvailun välineet ja hyvät käytännöt, repositorion valinta ja pitkäaikaissäilytyksen vaihtoehdot. Ilmoittautuminen Lyytissä.

Tallennusratkaisut ja tekoälytyökalut

​​​​​​​Ke 15.5. klo 10-12

Aineiston tallennus aktiivisessa vaiheessa, versionhallinta ja tekoälyn hyödyntäminen. Ilmoittautuminen Lyytissä.​​​​​

Tervetuloa mukaan, muista ilmoittautua! Osallistumislinkki webinaareihin lähetetään ilmoittautuneille.

Webinaarisarja järjestetään keväällä suomeksi ja syksyllä englanniksi (Research Data Management Advanced).