REDCap-työkalu yliopistolaisten käyttöön

REDCap on monipuolinen selainpohjainen tietoturvallinen työkalu kyselyiden ja tietokantojen rakentamiseen sekä niiden datan keräämiseen. Työkalu on nyt Helsingin yliopiston henkilökunnan ja opiskelijoiden käytettävissä.

REDCap (Research Electronic Data Capture) työkalulla voit kerätä tutkimusdataa verkkolomakkeilla, joita voit muokata omaan tutkimukseesi sopiviksi. REDCap on luotu vuonna 2004 Vanderbilt Universityssä ja sitä kehitetään jatkuvasti.

REDCap löytyy osoitteesta: https://redcap.helsinki.fi/redcap/ ja sen käyttö on mahdollista vain Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksilla.

Työkalu soveltuu erityisesti arkaluontoisen (sensitiivisen) tutkimusaineiston keräämiseen ja hallintaan. REDCapista aineiston voi siirtää käsiteltäväksi R:ään, SAS:iin, Stata:an, SPSS:ään ja Exceliin. REDCap on asennettu Helsingin yliopiston omille palvelimille ja data, jota sillä kerätään, sijaitsee myös yliopiston omilla palvelimilla.

REDCapin käyttöön ja käyttöönottoon on tarjolla runsaasti ohjevideoita, joita löytyy REDCapin sivulta. REDCapin käyttöönotosta ja perustoiminnoista järjestetään koulutusta kaksi kertaa lukukaudessa.

Yliopistolaiset saavat tukea työkalun käyttöön osoitteesta redcap-support@helsinki.fi.