Kirjaston kesä 2024

Helsingin yliopiston kirjaston paikallispalveluissa ja aukioloajoissa on muutoksia kesäkaudella 13.5.-25.8.2024.
Palvelut

Asiakaspalvelu Kumpulan, Meilahden ja Viikin kampuskirjastoissa:

• 13.5. - 16.6. ma-pe klo 10-16
  • 17.6. - 11.8. suljettu
  • 12.8. - 25.8. ma-pe klo 10-16

Asiakaspalvelu Kaisa-talon sisääntuloaulassa:

• 20.6. - 18.8. ma-pe klo 10-18, la suljettu
    • juhannuksena 21.-23.6. suljettu

Kirjaston puhelinpalvelu 02941 23920:

• 20.6. - 18.8. ma-pe klo 8-18, la suljettu
    • juhannuksena 21.-23.6. suljettu

Chat-palvelu kirjaston verkkosivuilla

• 17.6. - 31.7. suljettu

Asiakastiedustelut, palvelupyynnöt ja palautteet voit antaa myös verkkolomakkeella tai sähköpostitse

Kirjaston tilat

• Kaisa-talo ja Viikin kampuskirjasto ovat avoinna arkisin koko kesän.
  • Kumpulan ja Meilahden kampuskirjastot ovat suljettuina 17.6. - 4.8.
  • Oppimiskeskus Aleksandrian viimeinen aukiolopäivä ennen remonttia on 20.6.
  • Tarkista toimipaikkojen aukioloajat alempaa sivulta.

Kirjaston avoimen julkaisemisendatanhallinnanbiblio- ja altmetriikan sekä raportoinnin palvelut ovat yliopistolaisten käytössä kesällä normaalisti.

Asiantuntijamme tavoitat palvelusähköpostiosoitteiden kautta.

Kirjaston elektroniset kokoelmat ovat kaikkien yliopistolaisten käytössä etäyhteydellä paikasta riippumatta.

E-aineistoja voivat käyttää Helsingin yliopiston tutkijat, opettajat, opiskelijat ja henkilökunta, sekä Helsingin yliopiston avoimen yliopiston opiskelijat. E-aineistojen käyttö etänä kirjaston toimipaikkojen ulkopuolelta edellyttää yliopiston käyttäjätunnusta.

Yliopiston ulkopuolinen asiakas voi käyttää e-aineistoja kirjaston tiloissa Kirjastokioskeilta tai omalla laitteella HelsinkiUni Guest -vierailijaverkon kautta. HelsinkiUni Guest -verkon salasana on uniguest.

Kumpulan ja Meilahden kampuskirjastot ovat suljettuina 17.6. - 4.8., ja toimipaikoissa on pitkät laina-ajat.

Kumpulan ja Meilahden lainoihin tulee eräpäiväksi 8.8.24 seuraavasti:

• 28 vrk:n lainoihin 20.5. alkaen
  • 14 vrk:n lainoihin 6.6. alkaen (kurssikirjat), ja
  • 2 vrk:n lainoihin 13.6. alkaen.

Kaisa-talon ja Viikin kokoelmiin kuuluvalla aineistolla on normaalit laina-ajat, koska toimipaikat ovat avoinna koko kesän.

Voit varata aineistoa Kumpulan ja Meilahden kokoelmista noudettavaksi Kaisa-taloon tai Viikkiin. Tee varaus normaalisti Helkassa. Kun saat saapumisilmoituksen sähköpostiisi, aineisto on noudettavissa itsepalveluna varaushyllystä.

Lähtökohtaisesti opiskelija ei voi tilata ei-kotilainaan aineistoa suljetusta kampuskirjastosta. Jos kuitenkin on jokin esim. opintojen valmistumiseen liittyvä pakottava tarve saada aineisto ennen elokuun alkua, voit ottaa yhteyttä kirjastoon (kirjasto@helsinki.fi, p. 02941 23920). Tilanteet arvioidaan tapauskohtaisesti.

Voit palauttaa kirjoja Kaisa-taloon ja Viikkiin kirjastojen aukioloaikoina.

Palautusluukkuihin kirjoja voi palauttaa kellon ympäri Kaisa-talossa ja Kumpulassa. Meilahdessa kirjoja voi palauttaa Haartman-instituutin palautuslaatikkoon rakennuksen aukioloaikoina.

• Kumpulan ja Meilahden palautusluukut tyhjennetään kahdesti viikossa. Lainasi eivät siis välttämättä näy heti palautuneina ja sakkoja kertyy, jos lainat ovat myöhässä.
  • Kumpulan palautusluukku sijaitsee Physicumin pääoven oikealla puolella seinässä harmaan sivuoven vieressä.
  • Meilahden palautusluukku sijaitsee Haartman-instituutin aulassa (Haartmaninkatu 3). Instituutti on kesällä avoinna ma-pe klo 8-15:30.
  • Kaisa-talon yöpalautusluukku sijaitsee pääsisäänkäynnin (Fabianinkatu 30) vasemmalla puolella.

Voit tehdä varauksia kaikkien toimipaikkojen aineistoon normaalisti koko kesän.

Kumpulan ja Meilahden varaushyllyt ovat käytettävissä perjantaihin 14.6. asti. Maanantaista 17.6. alkaen kaikki saapuneet varaukset noudetaan Kaisa-talosta tai Viikistä.

Voit tarkistaa noutopaikan saapumisilmoituksesta, joka on lähetetty sähköpostiisi.

Helsingin yliopiston ja HYKS:n henkilökuntaan kuuluvat voivat varata kirjoja (pl. kurssikirjat) ja kausijulkaisujen artikkeleita Helsingin yliopiston kirjaston kokoelmista toimitettavaksi omalle työpöydälle.

• Palvelu toimii normaalisti koko kesän. Aineistoa voi tilata myös suljettujen toimipaikkojen kokoelmista.
  • Jotta varaus onnistuu, on asiakkaan tiedoissa Helkassa oltava yliopiston sisäpostiosoite ja asiakasryhmänä HY henkilökunta.
  • Kun teet Helkassa varausta kirjaan, vieritä noutopaikkaa valitessasi alasvetovalikkoa ihan alas asti, ja valitse alin kohta Työosoite.

Kaukopalvelu toimii normaalisti koko kesän. Tilatut kaukolainat noudetaan pääkirjastosta Kaisa-talosta.

Toimipaikkojen aukioloajat 13.5.-25.8.