Kirjaston joulu 2023

Helsingin yliopiston kirjaston palveluissa ja aukioloajoissa on muutoksia joulukaudella 11.12.23-7.1.24. E-aineistot ovat yliopistoyhteisön käytettävissä etäyhteydellä myös vuodenvaihteessa.
Palvelut

Asiakaspalvelu

Pääkirjaston asiakaspalvelu on auki joulun välipäivinä ja palvelee sekä puhelimitse että Kaisa-talon sisääntulokerroksessa. Chat kirjaston verkkosivuilla ja Helkassa on suljettuna 18.12.-14.1.

Asiakaspalvelupisteet kampuskirjastoissa ovat suljettuina 18.12.-7.1.

Asiakastiedustelut, palvelupyynnöt ja palautteet voit antaa myös verkkolomakkeella tai sähköpostitse. Sähköpostiin pyritään vastaamaan mahdollisimman pian.

Kirjaston avoimen julkaisemisendatanhallinnanbiblio- ja altmetriikan sekä raportoinnin palvelut ovat yliopistolaisten käytössä normaalisti. Asiantuntijamme tavoitat palvelusähköpostiosoitteiden kautta.

Opiskelijaneuvonnan Kaisa-talon palvelupiste, chat-palvelu sekä zoom-neuvonta ovat kiinni 26.12.–8.1. Tarkista opiskelijaneuvonnan aukioloajat Opiskelu-palvelusta

Kirjaston tilat

Meilahden kampuskirjasto on suljettuna 18.12.-7.1. ja Kumpulan kampuskirjasto 25.12.-7.1. Meilahdessa on lyhyemmät aukioloajat 11.-17.12.

Kaisa-talossa ja Viikin kampuskirjastossa sekä Oppimiskeskus Aleksandriassa on poikkeuksia aukioloajoissa 18.12.-7.1. Toimipisteet ovat suljettuina viikonloppuisin ja pyhäpäivinä.

Aleksandriaan pääsee yökäyttöavaimella normaalisti koko joulukauden, pois lukien uudenvuodenpäivä.

Tarkista toimipaikkojen aukioloajat alempaa sivulta.

Meilahden kokoelmiin kuuluvalle aineistolle tulee eräpäiväksi 10.1.24 seuraavasti:

• 28 vrk:n lainoihin 20.11. alkaen
  • 14 vrk:n lainoihin 4.12. alkaen (kurssikirjat), ja
  • 2 vrk:n lainoihin 14.12. alkaen.

Kaisa-talon, Kumpulan ja Viikin kokoelmiin kuuluvalle aineistolle tulee eräpäiväksi 10.1.24 seuraavasti:

• 28 vrk:n lainoihin 23.11. alkaen
  • 14 vrk:n lainoihin 7.12. alkaen (kurssikirjat), ja
  • 2 vrk:n lainoihin 19.12. alkaen.

Voit varata aineistoa Kumpulan ja Meilahden kokoelmista noudettavaksi Kaisa-taloon. Tee varaus normaalisti Helka-tietokannassa. Kun saat Helkasta saapumisilmoituksen, aineisto on noudettavissa itsepalveluna varaushyllystä.

Lähtökohtaisesti opiskelija ei voi tilata ei-kotilainaan aineistoa suljetusta kampuskirjastosta. Jos kuitenkin on jokin esim. opintojen valmistumiseen liittyvä pakottava tarve saada aineisto, voit ottaa yhteyttä kirjastoon (kirjasto@helsinki.fi, p. 02941 23920). Tilanteet arvioidaan tapauskohtaisesti.

Voit tehdä varauksia kaikkien toimipaikkojen aineistoon normaalisti.

Meilahden varaushylly on käytettävissä 15.12. asti ja Kumpulan varaushylly 21.12. asti. Tämän jälkeen varaukset noudetaan Kaisa-talosta.

Voit tarkistaa noutopaikan saapumisilmoituksesta, joka on lähetetty sähköpostiisi.

Voit palauttaa kirjoja Kaisa-taloon ja Viikkiin kirjastojen aukioloaikoina.

Palautusluukkuihin kirjoja voi palauttaa kellon ympäri Kaisa-talossa ja Kumpulassa. Meilahdessa kirjoja voi palauttaa Haartman-instituutin palautuslaatikkoon rakennuksen aukioloaikoina.

• Kumpulan ja Meilahden palautusluukut tyhjennetään kahdesti viikossa. Lainasi eivät siis välttämättä näy heti palautuneina.
  • Kumpulan palautusluukku sijaitsee Physicumin pääoven oikealla puolella seinässä harmaan sivuoven vieressä.
  • Meilahden palautusluukku sijaitsee Haartman-instituutin aulassa (Haartmaninkatu 3). Instituutti on avoinna ma-pe klo 7:45-15:45.
  • Kaisa-talon yöpalautusluukku sijaitsee pääsisäänkäynnin (Fabianinkatu 30) vasemmalla puolella.

Kirjaston elektroniset kokoelmat ovat kaikkien yliopistolaisten käytössä etäyhteydellä paikasta riippumatta.

E-aineistoja voivat käyttää Helsingin yliopiston tutkijat, opettajat, opiskelijat ja henkilökunta, sekä Helsingin yliopiston avoimen yliopiston opiskelijat. E-aineistojen käyttö etänä kirjaston toimipaikkojen ulkopuolelta edellyttää yliopiston käyttäjätunnusta.

Yliopiston ulkopuolinen asiakas voi käyttää e-aineistoja kirjaston tiloissa Kirjastokioskeilta tai omalla laitteella HelsinkiUni Guest -vierailijaverkon kautta. HelsinkiUni Guest -verkon salasana on uniguest.

Helsingin yliopiston ja HYKS:n henkilökuntaan kuuluvat voivat varata kirjoja (pl. kurssikirjat) ja kausijulkaisujen artikkeleita Helsingin yliopiston kirjaston kokoelmista toimitettavaksi omalle työpöydälle.

• Palvelu toimii normaalisti koko joulukauden. Kirjoja voi tilata myös suljettujen toimipaikkojen kokoelmista.
  • Jotta varaus onnistuu, on asiakkaan tiedoissa Helkassa oltava yliopiston sisäpostiosoite ja asiakasryhmänä HY henkilökunta.
  • Kun teet Helkassa varausta kirjaan, vieritä noutopaikkaa valitessasi alasvetovalikkoa ihan alas asti, ja valitse alin kohta Työosoite.

Artikkelikopioita Meilahden ja Kumpulan kokoelmiin kuuluvista lehdistä ei voi tilata Helkan kautta toimipisteiden ollessa suljettuina, mutta voit lähettää toimituspyynnön osoitteeseen kirjasto@helsinki.fi.

Kaukopalvelu toimii normaalisti koko joulukauden. Tilatut kaukolainat noudetaan pääkirjastosta Kaisa-talosta.

Toimipaikkojen aukioloajat 6.12. - 7.1.