Osallistu Meemin ja kuvan tekijänoikeus -verkkokurssille

Mitä ovat meemien tekijänoikeudet? Kieltääkö EU:n tekijänoikeusdirektiivi meemit? Mistä tiedät, saatko käyttää netistä löytämääsi kuvaa PowerPoint-esityksessä?

Ilmoittaudu 28.10. –13.12.2019 järjestettävälle verkkokurssille meemien ja kuvien tekijänoikeuksista!

Meemin ja kuvan tekijänoikeus -kurssi on suunnattu meemien ja kuvien tekijänoikeuksista kiinnostuneille Helsingin yliopiston opiskelijoille. Myös Helsingin yliopiston henkilökunta voi halutessaan osallistua kurssille.

Verkkokurssilla harjoittelet käytännön taitoja, joita tarvitset hankkiessasi, tallentaessasi ja jakaessasi visuaalista materiaalia verkossa opintojen ja työelämän kontekstissa. Kurssi tutustuttaa sinut meemikulttuurin ja valokuvien tekijänoikeuksien peruskäsitteisiin, Creative Commons -lisensseihin, kuvapankkien käyttöön ja käänteisen kuvahaun työkaluihin.

Tavoitteena on, että kurssin suoritettuasi tunnistat internet-meemikulttuuriin ja valokuviin liittyviä tekijänoikeusseikkoja, osaat soveltaa Creative Commons -lisenssejä sekä ymmärrät meemeihin ja valokuviin liittyviä tekijänoikeudellisia rajoituksia. Kurssilla sivutaan myös tietosuojaa ja muita valokuvien käyttämiseen liittyviä kysymyksiä.

Kurssilla opiskelet Moodle-alueella ja suoritat erilaisia verkkotehtäviä. Koko kurssin suorittamiseen kannattaa varata aikaa noin 5-6 tuntia.

Kurssista ei tule opintopisteitä. Helsingin yliopiston opiskelijana saat ainoastaan suoritusmerkinnän Weboodiin. Voit kuitenkin halutessasi selvittää tutkinto-ohjelmastasi, voitko käyttää verkkokurssia opintojesi osana.

Tarkemmat ilmoittautumisohjeet Weboodissa: LIB-510 (Tiedonhankinnan erityiskurssit).

Ilmoittautuminen kurssille päättyy 27.10.

Lisätietoja kurssin opettajalta.