Oppimisen talon kirjastot avautuvat Viikissä pe 1.10.

Uudistetussa Viikin kampuskirjastossa on 350 työskentelypaikkaa opiskelijoille ja muulle yliopistoyhteisölle. Voit seurata kirjaston livestriimiä avajaisaamuna klo 9:45.

Viikin Infokeskus Koronan laaja muutostyö on edennyt vaiheeseen, jossa rakennuksessa sijaitsevat kirjastot, Helsingin yliopiston Viikin kampuskirjasto ja Helsingin kaupunginkirjaston Viikin kirjasto, avaavat uudistettuina ovensa yleisölle. Väliaikaiset pop-up-kirjastot sulkevat ovensa torstaina 30.9. viimeistä kertaa.

Avajaisia vietetään perjantaina 1.10. klo 10-11, jonka jälkeen ovet avautuvat myös kirjastojen asiakkaille.

Voit seurata Helsingin yliopiston kirjaston livestriimiä avajaisista pe 1.10. klo 9:45 tästä linkistä.

Molempien kirjastojen yhteinen asiakaspalvelupiste sijaitsee sisääntuloaulan keskellä. Kampuskirjaston sisääntulokerroksen työskentelypaikat on tarkoitettu yhdessä työskentelyyn, etäluentojen seuraamiseen ja pikaiseen piipahdukseen itsepalvelualueella jossa sijaitsevat varausten nouto, lainaus ja palautus.

”Kirjaston aukioloajat ovat laajemmat kuin aikaisemmin. Lukupaikat ja itsepalvelutoiminnot ovat käytössä myös lauantaisin”, kertoo kirjaston tiloista ja asiakaspalvelusta vastaava palvelujohtaja Kirsi Mäenpää. ”Vaikka kirjasto on luopunut kokonaan ylimmäisestä kerroksesta, istumapaikkojen määrä kirjastossa on kasvanut.”

Toisen kerroksen avoimessa kirjastotilassa työskennellään ja opiskellaan itsenäisesti. Työskentelyyn on varattu sähköpöytiä, työasemia yliopistolaisille, seisoma- ja istumapaikkoja sekä nojatuoleja ja sohvia. Varattavia ryhmätyötiloja kampuskirjastossa on yhteensä 16 kpl. Kokoelmista kurssikirjat ovat sisääntulokerroksessa kuten ennenkin.

Kirjaston toisessa kerroksessa sijaitsevat sarjat, käsikirjat ja kirjat tieteenaloittain. Lehtikokoelma on kellarissa, josta löytyy myös lisää ryhmätyöhuoneita ja hiljaista lukutilaa.

Viikin kampuskirjasto palvelee ensisijaisesti Viikin kampuksen tiedekuntien tieteenaloja: Bio- ja ympäristötieteitä, farmasiaa, maa- ja metsätaloustieteitä ja eläinlääketiedettä.

Myöhemmin syyslukukauden aikana uudistuneessa Infokeskuksessa avautuvat Oppimistori ja kiinteistössä sijaitsevat Unicafen ravintola ja kahvila. Infokeskus Koronan kiinteistöä on remontoitu jo keväästä 2020 alkaen. Remontti jatkuu vielä rakennuksen ylimmissä kerroksissa vuoteen 2022 asti.

Tur­val­li­nen asioin­ti kirjastossa

Kaikkien kirjaston käyttäjien tulee noudattaa kirjastossa esillä olevia turvallisuusohjeita. Pitämällä huolta itsestäsi pidät huolta myös muista.

• Jokainen asiakas vastaa itse siitä, että toimii turvallisuusohjeiden mukaisesti kaikissa kirjaston tiloissa.
  • Kirjaston tiloissa käytetään aina kasvomaskia, paitsi jos olet tilassa yksin. Vahtimestarit jakavat ilmaisia maskeja. Kirjastossa on myös myynnissä kasvomaskeja.
  • Pidä riittävä etäisyys muihin asiakkaisiin ja henkilökuntaan. Ethän siirtele kalusteita niin, että turvavälejä ei ole enää mahdollista säilyttää.
  • Huolehdi hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta.
  • Tule kirjastoon vain terveenä.
  • Puhdista yhteiskäytössä olevat laitteet puhdistuspyyhkeellä. Puhdistuspyyhkeitä saat kirjaston asiakaspalvelusta tai vahtimestareilta.