Open Access -viikko täynnä tapahtumia

Osallistu Open Access -viikon tapahtumiimme Tiedekulmassa tai verkossa! 24.10. klo 13-15 järjestämme Avoimen tieteen iltapäivän. 26.10. klo 13-15 Helsinki University Press tarjoaa Eläköön kirja! - Open Access ja akateeminen kirjallisuus -tapahtuman.
Avoimen tieteen tapahtumia 24.-28.10.2022

Avoimen tieteen iltapäivä

Aika: 24.10.2022 klo 13-15
Paikka: Tiedekulman Stage & striimi, linkki livelähetykseen

Tilaisuuden teemana on Itämeri ja ilmastonmuutos. Yliopisto jakaa myös vuoden 2022 Avoimen tieteen palkinnon tapahtumassa.

Tilaisuuden ohjelma

Facebook-tapahtuma

Eläköön kirja! Open Access ja akateeminen kirjallisuus

Aika: 26.10.2022 klo 13-15
Paikka: Tiedekulman Fönster, linkki livelähetykseen (Teams)

Keskustelutilaisuudessa lähestytään avointa kirjajulkaisemista tutkijoiden näkökulmasta ja käydään keskustelua avoimen kirjallisuuden tulevaisuudesta rahoituksen näkökulmasta. Tapahtumassa paneudutaan myös tutkijoita askarruttaviin kysymyksiin avoimista lisensseistä ja tekijänoikeuksista.

Tilaisuuden ohjelma

Facebook-tapahtuma

Avoimen tieteen kahvilat

Yliopiston opettaja, tutkija tai opiskelija, poikkea kansainvälisen Open Access -viikon kahveille tapaamaan asiantuntijoitamme ja keskustelemaan mistä tahansa sinua kiinnostavasta avoimeen tieteeseen tai kirjastoon liittyvästä asiasta. Järjestämme kahviloita kampuksilla 25.-27.10.2022.

Kahviloiden ajankohdat kampuksilla

Tapahtumat ovat kaikille avoimia ja maksuttomia, tervetuloa!

Itämeren suojelu -teemakokoelma

Kansainvälisen Open Access -viikon teemana on vuonna 2022 "Open for Climate Justice". Julkaisimme viikon kunniaksi Itämeri-teemaisen kokoelman Helkassa. Kokoelma sisältää Helsingin yliopistossa avoimesti julkaistua tutkimusta Itämerestä ja merien suojelusta.

Avoimella otteella

Itämeren suojelu -kokoelmaan kuuluu myös Tohtori Laura Kaikkosen väitöskirja Risks out of depth? : a study on the environmental impacts of seabed mining (2021). Kaikkonen vierailee kirjaston uuden Avoimella otteella -podcastin 3. osassa, joka kysyy: "Pilaammeko meremme merenalaisella kaivostoiminnalla?"