Olisiko aika aloittaa datanhallinnan suunnittelu?

Helsingin yliopiston Datatuki järjestää maalis-huhtikuussa viisiosaisen Research Data Management Advanced -webinaarisarjan, jonka aikana käydään läpi onnistuneen datanhallinnan osa-alueet. Koulutus soveltuu erityisesti Suomen Akatemian hakuun syyskuussa 2020 osallistuneille, joilla edessä haun 2. vaihe.

Research Data Management Advanced -webinaarisarjan aikana käydään läpi tehokkaaseen ja eettisesti kestävän aineistonhallintaan liittyviä teemoja. Webinaarisarja syventää RDM basics -luennoilla käsiteltyjä aihekokonaisuuksia.

Viisiosainen webinaarisarja toteutetaan kahteen kertaan kevään aikana. Jokainen webinaariosa sisältää 30 minuutin perehdytyksen kuhunkin teemaan sekä 60 minuutin kysymyksiä ja vastauksia -osuuden, jonka aikana osallistujilla on mahdollisuus esittää kysymyksiä Helsingin yliopiston Datatuen asiantuntijoille.

Voit osallistua kaikkiin webinaarisarjan osiin tai vain itsellesi sopiviin. Webinaareihin ei ole ilmoittautumista ja ne ovat englanninkielisiä. Tarkemmat päivämäärät teemoineen, zoom-osoitteen ja salasanat löydät Flamman uutisesta (linkki intranetiin, kirjautuminen vaatii Helsingin yliopiston käyttäjätunnukset). Jos sinulla ei ole yliopiston käyttäjätunnuksia, ole yhteydessä: datasupport@helsinki.fi.

Huom! Suomen Akatemian nykyisten käytäntöjen mukaisesti kaikki hakijat kuvailevat hakuvaiheessa lyhyesti tutkimuksensa aineistonhallintaa. Myönteisen rahoituspäätöksen (kevät 2021) saaneet tutkijat jättävät varsinaisen aineistonhallintasuunnitelman kahdeksan viikon kuluessa rahoituspäätöksestä. Nyt on siis hyvä aika alkaa työstämään aineistonhallintasuunnitelmaa. Myönteisten rahoituspäätöksen jälkeen aineistonhaliinnan suunnitteluun perehtyminen voi olla vaativaa.