Noudatathan koronaohjeita ja tilojen pelisääntöjä kirjastossa

Kirjasto haluaa muistuttaa turvallisesta asioinnista ja tilojen käytöstä kirjaston pelisääntöjen mukaan.

Ota ohjeet vakavasti ja varaudu siihen, että tilanteet voivat muuttua nopeasti. Kirjasto seuraa Helsingin yliopiston, Suomen valtion, HUS:n ja THL:n poikkeustilanteen suosituksia ja määräyksiä.

Muista turvavälit, hyvä käsihygienia ja kasvomaskin käyttö kirjastossa asioidessasi

Kaikkien kirjaston käyttäjien tulee noudattaa kirjastossa esillä olevia koronapoikkeustilan toimintaohjeita. Luku- ja työskentelypaikoista ja asiakastietokoneista on käytössä noin puolet ja turvaväleiksi tarkoitetut paikat on merkitty. Noudata turvavälimerkintää äläkä työskentele turvavälimerkityllä paikalla.

Pitämällä huolta itsestäsi pidät huolta myös muista. Tule kirjastoon vain terveenä, käytä kasvomaskia ja huolehdi käsihygieniasta. Pidä riittävä etäisyys muihin asiakkaisiin ja henkilökuntaan koronatartuntojen ehkäisemiseksi.

Ohjeita kirjaston asiakkaille koronaviruksen aiheuttamassa poikkeustilanteessa

Tilojen pelisäännöt ovat voimassa myös poikkeustilanteen aikana

Kirjastossa on työskentelyalueita erilaisiin tarpeisiin. Ohjeistus tilojen käytöstä on koottu kirjaston pelisääntöihin.

Poikkeustilanteen aikana erityisesti kirjaston ryhmätyö- ja puhelutiloja on varattu yksityisiksi lukutiloiksi vastoin kirjaston sääntöjä. Tämä vaikeuttaa muiden kirjastonkäyttäjien toimintaa, joten noudatathan pelisääntöjä myös poikkeustilanteen aikana ja käytät tiloja niiden käyttötarkoituksen mukaan.

• Kirjastossa on puhelutiloja ja -koppeja, jotka on tarkoitettu nimensä mukaisesti puheluita varten. Älä varaa puhelutilaa henkilökohtaiseksi luku- tai työskentelypaikaksi.
  • Helsingin yliopiston oppimiskeskusten ja kirjaston ryhmätyötilat ovat Helsingin yliopiston opiskelijoiden, tutkijoiden ja henkilökunnan käyttöön. Niitä ei voi varata vain omaan käyttöön, julkisia tilaisuuksia varten tai opetuskäyttöön — tilat ovat ryhmätyöskentelyä varten.

Pelisäännöt ovat kokonaisuudessaan nähtävillä kirjaston verkkosivulla Pelisäännöt kirjastossa