Näyttely Kaisa-talossa: Urban Atlas Helsinki

Näyttely esittelee Tom Cardwellin maalauksia ja printtejä, jotka ovat saaneet innoituksensa Helsingin katunäkymistä. Teokset on maalattu Koneen säätiön stipendiaattina Helsingin yliopiston tutkijakollegiumissa 2022–2023. Näyttely on esillä 29.04.–31.05.2023.

Tom Cardwellin taideteosten sarja dokumentoi Helsingin kaduilta löydettyjä ”kompositioita” ja vastaa niihin. Näiden asetelmien tekijät luovat julisteiden, tarrojen ja graffitien avulla tilapäisiä tauluja. Kaupunkitiloista tulee siten epävirallisia ilmoitustauluja, joilla kehitellään diskursseja ja edistetään erilaisia agendoja. Usein nämä asetelmat sijaitsevat sähkökytkentärasioiden koteloissa, kylteissä tai työmaa-aidoissa.

Pienille, säännöllisen muotoisille alueille järjestetyt kuvat tuovat visuaalisesti mieleen kankaalle maalaamisen formaatit, jotka rajaavat kompositioita ja tasapainottavat dynaamisia, jopa kaoottisia tyylejä muodollisin reunoin.

Ensimmäinen ”julkaisu” (pieni graffiti, tarra tai juliste) alkaa käyttää tiettyä paikkaa alustana, johon muut sitten lisäävät. Viestit voivat olla luonteeltaan hyvin erilaisia, poliittisesta tai uskonnollisesta hävyttömään tai absurdiin. Siten nämä alustat ovat esimerkkejä useiden tekijöiden luomista keskusteluista kaupunkitilan eri osissa.

Aby Warburgin Mnemosyne Atlas (1927-1929) oli keskeneräiseksi jäänyt sarja toisiinsa liittyviä kuvakarttoja, jotka yrittivät näyttää, miten antiikin symbolit ja kuvat tulevat esiin myöhemmissä yhteyksissä.

Samalla tavoin kadun julkinen tila julistaa erilaisten kuvien ja tekstien satunnaisen rinnakkaisuuden kautta nykyelämän monimutkaisia ja muuttuvia kertomuksia. Molemmissa on olennaista taideteoksen rooli säiliönä, joka kerää itseensä suuren määrän yksittäisiä kuvia.

Cardwellin maalausten ja printtien sarja kutsuu pohtimaan syvemmin näitä näennäisen katoavaisia asetelmia ja niiden yhteyksiä taidehistorian pitkäkestoisiin teemoihin ja motiiveihin.

Taiteilijaesittely

Tom Cardwell on Lontoossa asuva taiteilija ja tutkija. Hänen väitöskirjansa (2017) tarkasteli heavy metal -fanien räätälöityjä takkeja ja hyödynsi tässä maalausta ja etnografiaa. Cardwellin tutkimusalueita ovat nykyaikainen ja historiallinen taidemaalaus, alakulttuurien symboliikka sekä henkilökohtaisten kertomusten ja identiteettien ilmaisut populaarissa kuvaperinteessä. Cardwellin kirja Heavy Metal Armor (Intellect, 2022) yhdistää hänen taistelutakkimaalauksensa ja monitieteisen akateemisen tutkimuksen ja tarkastelee takkien valmistusta metallimusiikin alakulttuureissa. Cardwell on taidemaalauksen vanhempi lehtori Camberwellissa (University of the Arts London). Vuosina 2022-2023 hän työskentelee Helsingin yliopiston tutkijakollegiumissa Koneen Säätiön rahoittamassa taiteiden tutkijatohtoriohjelmassa.

Artist in conversation -taiteilijatapaaminen 10.5. klo 17 Kaisa-talossa.

Lisätietoja näyttelystä