Kirjastossa olemme valinneet selkeitä toimenpiteitä, joilla teemme palveluistamme entistä saavutettavampia, helppokäyttöisempiä ja näkyvämpiä.
Palvelut ja asiakaskohtaamiset saavat kiitosta
Asiakkaat pitävät kirjaston palveluja tärkeinä ja asiakaspalvelua kirjastossa erityisen asiantuntevana ja ystävällisenä. Palvelemme asiakkaita monikanavaisesti verkossa ja kirjastotiloissa. Keräämme asiakaspalautetta jatkuvasti ja hyödynnämme sitä kehittämistyössä, ja kehitämme myös henkilökunnan osaamista.
Löydettävyys ja näkyvyys kaipaa kohennusta
Kirjaston palveluja arvostetaan, mutta asiakkaat kokevat niiden löytyvyydessä haasteita. Haluamme selkeyttää viestintää palveluistamme järjestämällä verkkosisältöjä eri kanavissa uudelleen. Tehostamme erityisesti tutkijoille suunnattujen palvelujen näkyvyyttä ja löydettävyyttä. Parannamme myös chat-palvelun saavutettavuutta. Kehitämme painetun kirjastoaineiston käytön opastusta ja kirjojen sijoittelua kirjaston toimipaikoissa.
Helka ja kokoelmat tärkeässä roolissa
Helka-tietokanta ja laajat kokoelmat koetaan arvokkaiksi, mutta niiden käytettävyydessä on kehittämistä. Suunnittelemme uutta Helkan käyttöliittymää (2026) asiakaspalautteen pohjalta. Selvitämme keinoja parantaa kurssikirjojen saatavuutta ja esimerkiksi kirjojen hyllystä noutamista asiakkaille. Tarjoamme edelleen ohjeita e-aineistojen käyttöön ja neuvontaa eri alustoille.
Tilat tukevat opiskelua – remontti tuo haasteita
Kirjaston tarjoamat monipuoliset ja viihtyisät tilat saavat runsaasti kiitosta, mutta ruuhkat Kaisa-talossa ovat keränneet palautetta. Oppimiskeskus Aleksandrian remontti lukuvuonna 2024-2025 on näkynyt Kaisa-talossa lukupaikkojen ja ryhmätyötilojen kasvaneena kysyntänä.
Aleksandria avautuu käyttäjille heinäkuussa 2025, ja keskustakampukselle saadaan näin yli 300 työskentelypaikkaa lisää. Lisäämme lukupaikkoja myös Kaisa-taloon mahdollisuuksien mukaan. Ryhmätyötilojen varaamista helpottaa uuden Spacent-sovelluksen pilotointi. Selvitämme myös asiakkaiden toivomia laajempia aukioloaikoja ja parannamme toimintaohjeita erityyppisissä tiloissa.
Koulutukset hyödyllisiä – erityiskiitos opinnäytetyön tekijöiltä
Kirjaston tarjoamat koulutukset, erityisesti tiedonhankintaan ja -hallintaan liittyvät, saivat kyselyssä runsaasti kiitosta. Kehitämme koulutusten näkyvyyttä, uudistamme opetusvideoita ja selkeytämme niiden tarjontaa edelleen.
Palaute vie palveluja eteenpäin
Voit antaa palautetta ja kehittämisehdotuksia kirjastoon milloin tahansa. Helpoin tapa on verkkosivuiltamme löytyvä yhteydenottolomake. Palautteesi auttaa meitä tarjoamaan entistä parempia palveluita!