Kirjaston juhlavuosi käyntiin tiedon voimalla

Kaisa-talo täyttää syyskuussa 10 vuotta. Juhlavuonnaan kirjasto kutsuu yliopistoyhteisöä ja muita asiakkaitaan juhlimaan kanssaan – tiedon voimalla.

Helsingin yliopiston pääkirjasto Kaisa-talossa avasi ovensa opiskelijoille ja muille asiakkaille 3.9.2012. Kaisa-talon 10-vuotista taivalta ja myös pandemian jalkoihin 2020 jääneitä Helsingin yliopiston kirjaston 10-vuotisjuhlia vietetään tiedon voimalla kirjastossa läpi lukuvuoden 2022-2023.

- Olen niin iloinen, että Kaisa-kirjasto on vetänyt opiskelijoita ja muitakin oppijoita intensiivisesti puoleensa jo 10 vuotta. Myös kampuskirjastot ovat saaneet näinä vuosina freesatut ilmeet ja tilat. Vaikka kurssi- ja tutkimuskirjallisuutta luetaan yhä useammin verkossa, kirjaston oppimisympäristöissä on rinnakkain työskentelyn sekä yhdessä tekemisen imua, iloitsee kirjaston oppimisen palveluista ja tiloista vastaava palvelujohtaja Kirsi Mäenpää.

- Kahden hiljaisen, ehkä yksinäisen, etäopiskeluvuoden jälkeen haluamme juhlistaa yhdessä Helsingin yliopiston yhteisestä tiedon voimalaitosta: yhdessä opiskelu yhteisten aineistojen parissa antaa energiaa meille kaikille. Olen ylpeä, että kirjasto aineistoineen on avoin kaikille ja kaikkien kävijöiden saatavilla – se jos mikä, on kestävää ja vastuullista – ja sitäkin on syytä juhlia, lisää Mäenpää.

Uuden lukuvuoden alkua juhlitaan ma 5.9. keskustakampuksella perinteisissä Avajaiskarnevaaleissa, jotka levittäytyvät nyt myös Kaisa-talon sisääntulokerrokseen. Ylioppilaskunnan järjestämillä karnevaaleilla kirjasto kutsuu uudet ja yliopistoon palaavat opiskelijat muun muassa pelaamaan pakohuonepeliä.

Avoimen tieteen, opetuksen ja oppimisen juhlaa kirjastossa

​​​Syyskuussa starttaa myös Helsingin yliopiston kirjaston tuottama Avoimella otteella -podcast. Podcastin ensimmäisen kauden jaksoissa tavataan kiinnostavia nykyisiä ja entisiä yliopistolaisia, jotka kertovat avoimina julkaistuista tutkimuksistaan ja avoimen julkaisemisen merkityksestä omalle tutkijanuralleen. Ensimmäisessä jaksossa vieraana on kansleri emeritus Thomas Wilhelmsson. Wilhelmsson kertoo miksi totuus yliopistouudistuksesta oli esitettyjä kriittisiä yksinkertaistuksia monimutkaisempaa. Thomas Wilhelmssonin kirja Yliopistouudistus: tarkoitus, toteutus ja tulokset on avoimesti saatavilla Helsingin yliopiston kirjaston Helda-palvelussa.

Juhlavuosi näkyy Kaisa-talon ja myös kampuskirjastojen arjessa ja tapahtumissa läpi lukuvuoden 2022-2023.

- Olen iloinen ja innostunut aloittaessani nyt johtajana juhlavuottaan viettävässä kirjastossa ja päästessäni mukaan kehittämään asiakaslähtöistä ja edistyksellistä kirjastoa yliopistolaisten tulevaisuuden tarpeisiin. Kirjaston palvelut kulkevat mukana matkassa jokaisen yliopistolaisen elämässä. Kutsumme koko yliopistoyhteisön mukaan juhlimaan Helsingin yliopiston kirjastoa!, summaa ylikirjastonhoitajan tehtävässä elokuun puolivälissä aloittanut Minna Niemi-Grundström.