Kirjaston joulu 2021-2022

Joulukaudella kirjasto palvelee supistetuin aukioloajoin, Kumpula ja Meilahti ovat osan aikaa kokonaan kiinni ja kirjoilla on pitkät laina-ajat. E-aineistot ovat yliopistoväen käytettävissä etäyhteydellä myös joulupyhien aikaan.

Muista turvallinen asiointi, käytä kasvomaskia

Muista turvallinen asiointi ja noudata ohjeita. Uudellamaalla on voimassa laaja maskisuositus, käytäthän siis kasvomaskia myös kirjastossa!

Turvallinen asiointi kirjastossa korona-aikana

Tarkista aukioloajat kirjaston verkkosivuilta

Helsingin yliopiston kirjaston joulun aukioloajat ovat voimassa 13.12.21-9.1.22.

Kaisa-talo ja Viikki ovat avoinna arkisin supistetuin aukioloajoin ja pyhäpäivinä kiinni. Kumpulan ja Meilahden kampuskirjastot ovat suljettuina 20.12.-9.1. Aleksandria ja Minerva ovat suljettuina 9.1. saakka. Tiloissa järjestettävät tentit toteutetaan suunnitellusti.

Pyhäkauden aukioloajat löytyvät toimipaikkakohtaisesti koottuna kirjaston verkkosivulta

Asiakaspalvelu avoinna Kaisa-talossa

Pääkirjaston asiakaspalvelu on auki joulun välipäivinä ja palvelee sekä puhelimitse että Kaisa-talon sisääntulokerroksessa. Sähköpostiin pyritään vastaamaan viimeistään seuraavana arkipäivänä. Chat kirjaston verkkosivuilla palvelee 20.12. alkaen klo 9-15.

Asiakastiedustelut, palvelupyynnöt ja palautteet voit antaa myös verkkolomakkeella tai sähköpostitse.

Asiakaspalvelupisteet kampuskirjastoissa ovat suljettuina 20.12.-9.1.

Opiskelijaneuvonnan Kaisa-talon palvelupiste, chat-palvelu sekä zoom-neuvonta ovat kiinni 24.12.–9.1. Tarkista opiskelijaneuvonnan aukioloajat Opiskelijan ohjeiden verkkosivulta.

Laina-ajat pitenevät

Lainojen eräpäiväksi tulee 11.1.2022, kun lainaat tai uusit lainan

• 24.11. alkaen (aineisto, jossa on 28 vuorokauden laina-aika),
    • 8.12. alkaen (aineisto, jossa on 14 vuorokauden laina-aika eli kurssikirjat) ja
    • 22.12 alkaen (aineisto, jossa on 2 vuorokauden laina-aika eli lyhytlainat).

Kumpulassa ja Terkossa pitkät laina-ajat alkavat muutamaa päivää aikaisemmin: 22.11., 6.12. ja 16.12.

Kirjojen uusintaraja-aikaa on pidennetty pandemian vuoksi, mutta tänä vuonna sitä on hiljalleen palauteltu normaaliksi. Tämän vuoksi lainojen uusiminen Helkassa ei enää kaikilla asiakkailla onnistu. Jos sinulla on ongelmia uusinnoissa, ota yhteyttä kirjastoon.

Lainojen toimitus työpöydälle HY henkilökunnalle

Helsingin yliopiston henkilökuntaan kuuluvat voivat varata kirjoja (pl. kurssikirjat) ja kausijulkaisujen artikkeleita toimitettavaksi omalle työpöydälle. Jotta varaus onnistuu, on asiakkaan tiedoissa Helkassa oltava yliopiston sisäpostiosoite ja asiakasryhmänä HY henkilökunta.

Kun teet Helkassa varausta kirjaan, vieritä noutopaikkaa valitessasi alasvetovalikkoa ihan alas asti, ja valitse alin kohta Työosoite.

Varaukset ja aineiston nouto

Jos varauksesi odottaa noutoa hyllyssä Kumpulassa tai Meilahdessa, voit hakea sen normaalisti vielä perjantaina 17.12. Sen jälkeen varaukset siirretään Kaisa-taloon mistä ne ovat noudettavissa ti 21.12. alkaen. Kaisa-talosta ja Viikistä varattua aineistoa voi noutaa normaalisti joulun aukioloaikojen mukaisesti.

Kumpulaa ja Meilahtea ei voi valita Helkassa varauksen noutopaikaksi 17.12.-9.1. välisenä aikana kampuskirjastojen ollessa suljettuina.

Kirjoja suljettujen kampuskirjastojen kokoelmista voi varata noudettavaksi Kaisa-taloon tai Viikkiin. Tee varaus normaalisti Helka-tietokannassa. Kun saat Helkasta saapumisilmoituksen, kirja on noudettavissa itsepalveluna varaushyllystä.

Lähtökohtaisesti opiskelija ei voi tilata ei-kotilainaan aineistoa suljetusta kampuskirjastosta. Jos kuitenkin on jokin esim. opintojen valmistumiseen liittyvä pakottava tarve saada aineisto ennen 10.1., voit ottaa yhteyttä kirjastoon (kirjasto@helsinki.fi. Tilanteet arvioidaan tapauskohtaisesti.

Kaikki kaukopalvelutilaukset noudetaan 20.12.-7.1. välisenä aikana Kaisa-talosta.

Palauta kirjat Kaisa-taloon, Viikkiin tai palautusluukkuihin

Kirjoja voit palauttaa kirjastojen aukioloaikoina Kaisa-taloon ja Viikkiin. Käytössä ovat myös palautusluukut Kumpulassa ja Kaisa-talossa sekä Meilahden palautusluukku Haartmaninkatu 3:n aulassa.

Kumpulan ja Meilahden palautusluukut tyhjennetään kaksi kertaa viikossa, maanantaisin ja torstaisin.

Viikissä ja Kaisa-talossa palautuksia käsitellään päivittäin.

Kumpulan palautusluukku sijaitsee Physicumin pääoven oikealla puolella seinässä harmaan sivuoven vieressä. Kaisa-talon palautusluukku sijaitsee Fabianinkadun pääoven vasemmalla puolella.

Meilahdessa kirjoja voi palauttaa Haartmaninkatu 3:n aulassa sijaitsevaan palautuslaatikkoon. Haartmaninkatu 3 on avoinna joulun välipäivinä klo 7:45-15:00.