Kestävyysmurros tarinallistamisen keinoin -näyttely Kaisa-talossa

Kaisa-talossa esillä olevat työt ovat osa monitieteistä Kuudella polulla kestävyyteen -hanketta. Näyttely on esillä Kaisa-talon aulassa 20.-29.9.2022

Kaisa-talossa esillä olevat työt ovat Suomen kulttuurirahaston rahoittamaa ja Suomen ympäristökeskuksen ja Suomen kestävyyspaneelin vetämää monitieteistä hanketta Kuudella polulla kestävyyteen. Projektin tarkoituksena on ollut tuoda yhteen eri tieteenalojen asiantuntijat ja paikalliset asukkaat eri puolilta Suomea luomaan eri muotoisia tarinoita kestävyysmurroksesta. Tarinoiden kautta hankkeessa syntyy yhteisesti jaettu tulevaisuudenkuvaa ja ymmärrystä mahdollisista pullonkauloista siirtymässä kestävään yhteiskuntaan.

Näyttelyn työt ovat Helsingin ammattikorkeakoulu Metropolian opiskelijoiden suunnittelemia ja tuottamia infografiikkatauluja kestävyysmurroksen eri järjestelmistä. Ne perustuvat Kestävyyspaneelin julkaisuun Kuusi polkua kestävyteen. Opiskelijat käsittelevät kestävyysmurroksen eri osa-alueita ruoasta ja energiajärjestelmistä oikeudenmukaiseen talouteen. Kaikki näyttelykappaleet ovat esillä osoitteessa kemutarinat.fi.

Hankkeen päätöstilaisuus Nuorten planeetta 26.9.2022 Oodissa

Maanantaina 26. syyskuuta hankkeen päätöstapahtuma järjestetään Helsingin keskuskirjasto Oodin Kino Reginassa. Tapahtuma alkaa klo 17 päättäjätentillä, jossa eri puolueiden kansanedustajat vastaavat nuorten esittämiin kysymyksiin ilmastonmuutoksesta, kestävyysmurroksesta ja hyvinvoinnista. Keräämme kysymyksiä ja kommentteja nuorilta kestävyysteemoihin liittyen, joiden pohjalta hankkeen päätyttyä Kestävyyspaneeli muodostaa suosituksen poliitikoille. Päättäjätentin päätyttyä luvassa on ilmainen elokuvanäytös elokuvasta 2040.

(Teksti: Suomen ympäristökeskus Syke)