Käyttökatko Helkassa heinäkuussa: Painetun aineiston lainaus ja varaus ei onnistu muutamaan viikkoon

Helka uudistuu kesällä, minkä vuoksi kir­jas­ton lai­nauk­ses­sa ja va­rauk­sis­sa on kat­ko hei­nä­kuus­sa. E-ai­neis­tot ovat käy­tet­tä­vis­sä ta­val­li­seen ta­paan katkonkin aikana.

Helka-tietokannan jo parikymmentä vuotta palvellut taustajärjestelmä vaihdetaan uuteen kesällä 2020. Tämän vuoksi Helkassa on käyttökatko torstaista 16.7. klo 15:00 alkaen elokuun alkuun asti.

Erityisesti kesäopintoja tekevien kannattaa varautua ajoissa, sillä Helkan käyttökatkon aikana ei voi lainata tai varata painettuja kirjoja eikä kirjautua omiin asiakastietoihin Helkassa. Kirjaston hankkimia e-aineistoja voi käyttää normaalisti koko Helkan katkon ajan. Helkassa voi myös tehdä hakuja ja selata aineistoa, mutta painettujen kirjojen saatavuustieto ei katkon aikana näy.

Kirjojen saatavuustiedoissa on joitakin puutteita jo ennen käyttökatkoa, koska tietoja ei voida päivittää Helkaan 18.6.-16.7. välisenä aikana. Näin ollen esimerkiksi kurssikirja saattaa olla hyllyssä, vaikka kaikki kappaleet näyttäisivät olevan lainassa tai kirja Helkan mukaan vasta tilauksessa. Tarkista siis saatavuus vielä katsomalla hyllystä tai soittamalla pääkirjaston asiakaspalveluun.

Varauksia lainassa oleviin kirjoihin voi Helka-tietokannassa tehdä normaalisti torstaihin 16.7.2020 klo 15:00 asti. Käyttökatkon aikana varauksia ei voi tehdä. Huomaa myös, että kaikki varaukset eivät siirry uuteen järjestelmään: Jos et ole 16.7. mennessä saanut varauksestasi saapumisilmoitusta, varaudu tekemään varauksesi uudelleen elokuussa, kun Helka on jälleen käytössä.

Eräpäivät on Helsingin yliopiston kirjastossa siirretty elokuulle, joten kaikille kirjoille tulee eräpäiväksi 12.8.2020. Ainoastaan jos lainasi ovat jo myöhässä, niiden eräpäivä ei siirry. Jos lainoissa tai maksuissa on epäselvyyttä, ota yhteyttä palveluosoitteeseen hulib-selvitykset@helsinki.fi.

Kirjoja voi palauttaa Helsingin yliopiston kirjastoon Helkan käyttökatkon aikana, mutta ne kirjautuvat palautuneiksi vasta katkon päätyttyä.

Seuraa päivittyvää tietoa Helkan kesälomasta ja koronavirustilanteen aikaisista palveluista

Kirjaston aukioloajoissa, eräpäivissä ja palveluissa on paljon poikkeuksia kevään ja kesän 2020 aikana. Kirjaston toimipaikat pysyvät suljettuina ainakin 31.5.20 asti. Perustiedot muutoksista ja päivittyvät uutiset löydät kirjaston verkkosivuilta. Kirjasto tiedottaa kesän aukioloajoista ja palveluista vielä toukokuun aikana.

Usein kysytyt kysymykset ja päivittyvät tiedot Helkan uudistuksesta ja muutoksista: Helka kesälomalla 2020 →
Muutokset kirjaston palveluissa koronavirustilanteessa: Poikkeustilanne kirjastossa →