Kansalliskirjasto irtautuu Helkasta 24.8.2019

Maanantaista 2.9. alkaen Kansalliskirjaston lainat, varaukset, palautukset ja maksut voi hoitaa vain Kansalliskirjastossa.

Kansalliskirjaston kokoelmat ovat haettavissa Helka-tietokannassa viimeisen kerran pe 23.8.2019. Järjestelmävaihdoksen vuoksi Kansalliskirjaston kokoelmaan kuuluvaa aineistoa ei voi hakea tietokannassa tai lainata lainkaan 24.8.1.9.2019 välisenä aikana.

Maanantaista 2.9. alkaen Kansalliskirjaston lainat, varaukset, palautukset ja maksut voi hoitaa vain Kansalliskirjastossa tai Kansalliskirjaston hakupalvelussa kansalliskirjasto.finna.fi. Kansalliskirjaston kirjoja ei voi enää palauttaa Helsingin yliopiston kirjaston toimipaikkoihin kuten Kaisa-taloon perjantain 16.8. jälkeen.

Lue lisää muutoksista Kansalliskirjaston palveluissa Kansalliskirjaston omilta verkkosivuilta.

Muutokset palveluissa liittyvät siihen, että sekä Kansalliskirjasto että Helsingin yliopiston kirjasto vaihtavat kirjastojärjestelmänsä vuosina 2019–2020. Kansalliskirjasto vaihtaa järjestelmänsä ensin.

Helka toimii normaalisti katkon ajan

Helsingin yliopiston kirjasto (HULib) ja Helka-tietokanta toimivat normaalisti Kansalliskirjaston järjestelmäkatkon ajan.

Helkasta löytyvät edelleen Helsingin yliopiston kirjaston, Baltia-kirjaston, Kotimaisten kielten keskuksen, Museoviraston kirjaston, Suomalaisen kirjallisuuden seuran kirjaston ja Työväenliikkeen kirjaston kokoelmat.

Helsingin yliopiston kirjaston toimipaikat palvelevat normaalisti. Lukuvuoden 2019-2010 normaalit, kesäaikaa pidemmät aukioloajat astuvat voimaan ma 25.8.2019.

Helsingin yliopiston kirjasto uudistaa alustansa 2020

Helsingin yliopiston kirjasto keskittyy järjestelmähankinnassaan Helsingin yliopiston tiedeyhteisölle olennaisen tärkeiden digitaalisten aineistojen löydettävyyden parantamiseen. Helkasta löytyy nyt ja tulevaisuudessa kaikki Helsingin yliopiston koulutusohjelmien vaatimuksissa oleva kirjallisuus.

Helsingin yliopiston kirjastossa syksyllä 2020 käyttöön otettava uusi palvelualusta tuo Helka-kirjastojen käyttäjille nykyaikaisen alustan painettujen ja digitaalisten kirjojen, lehtien ja artikkelien etsimiseen ja käyttöön. Samalla kirjaston työntekijöiden käyttöön saadaan asianmukaiset työvälineet etenkin digitaalisten aineistojen hankintaan ja käsittelyyn.