Helsingin yliopiston avoin julkaisuarkisto Helda uudistui

Helsingin yliopiston avoin julkaisuarkisto Helda päivitettiin kesällä tuoreeseen ohjelmistoversioon. Samalla julkaisuarkisto uudistui monin tavoin.
Mikä muuttui?

Ohjelmistopäivityksessä Heldan ulkoasu ja käyttöliittymä toteutettiin uudelleen. Heldan sisältämää aineistoa on myös järjestelty uudelleen ja julkaisujen kuvailutietoja on korjattu, niin että aineiston verkkonäkyvyys ja löydettävyys kohentuvat. Uudistuksen myötä Heldan sisältämät avoimet aineistot, kuten Helsingin yliopiston tutkimusartikkelit, opinnäytteet ja monografiat ovat aiempaa sujuvammin kaikkien hyödynnettävissä.

Helda nojaa yleisesti eri yliopistoissa ja muissa organisaatioissa käytössä olevaan avoimen lähdekoodin DSpace-ohjelmistoon. Päivityksen myötä Helda hyödyntää ohjelmiston tuoretta versiota, joka tarjoaa entistä vakaamman ja luotettavamman alustan Helsingin yliopiston julkaisujen ja muun aineiston säilyttämiselle ja tarjoamiselle kiinnostuneiden käyttöön.

Helda-julkaisuarkisto

Helsingin yliopiston avoin julkaisuarkisto Helda tarjoaa vapaasti verkossa kaikkien luettavaksi ja hyödynnettäväksi yhteensä yli satatuhatta Helsingin yliopiston tutkimusjulkaisua, väitöskirjaa, tutkielmaa, kirjaa, sarjajulkaisua, raporttia sekä muuta yliopistossa tuotettua aineistoa. Heldaan tallennetaan vuosittain yli kymmenentuhatta julkaisua. Heldan julkaisuja ladataan yhteensä noin kymmenen miljoonaa kertaa vuodessa. Tarjoamalla julkaisut avoimesti saataville Helda lisää Helsingin yliopiston tutkimuksen näkyvyyttä ja vaikuttavuutta.

Helsingin yliopiston kirjasto vastaa Heldan ylläpidosta ja kehittämisestä.