Haluatko kokeilla digitaalisten ihmistieteiden menetelmiä? GALEn työkalujen webinaari 20.4.

GALE Digital Scholar Lab on yliopistolaisten käytössä oleva työkalu, jonka käyttöön on tarjolla johdatusta webinaarissa 20.4.2023 klo 13-15.

Helsingin yliopistolla on jo jonkin aikaa käytössä ollut GALE Digital Scholar Lab opastaa aineiston keruuseen ja yksinkertaisten tilastollisten analyysien tekemiseen tekstiaineistoista kädestä pitäen.

Työkalulla voi analysoida GALEn kautta saatavilla olevia historiallisten sanomalehtien kokoelmia (esimerkiksi The Times Digital Archive tai Eighteenth Century Collections Online) ja sinne voi ladata omia aineistoja analyysejä varten. Kaikista tiedonlouhintaan lisenssoiduista kokoelmista löydät esittelyt oppaastamme.

Eri vaiheiden harjoittelu auttaa ymmärtämään tekstiin perustuvien laskennallisten menetelmien mahdollisuuksia ja rajoituksia konkreettisesti.

GALEn webinaari 20.4.

GALEn kouluttaja johdattaa työkalun käyttöön 20.4.2023 klo 13-15.

Webinaariin ovat tervetulleita kaikki aiheesta kiinnostuneet yliopistolaiset.

Katso lisätiedot Flamma-uutisesta (intranet, vaatii kirjautumisen Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksilla).