Galen lähdeaineistot tarjoavat ainutlaatuisia arkistoja tutkimuskäyttöön

Yliopiston kirjastolla on monipuolinen valikoima Galen digitaalisia lähdeaineistoja. Lisäksi yliopistolaisille on avattu pääsy parikymmeneen historialliseen lisäkokoelmaan ja useisiin hakuteoksiin 31.7. saakka.

Tarvitsetko opinnoissasi tai tutkimuksessasi englanninkielisiä alkuperäislähteitä? Yliopiston kirjastolla on monipuolinen valikoima Galen digitaalisia arkistokokoelmia, jotka ovat tutkijoiden ja opiskelijoiden käytettävissä. Kokoelmiin kuuluvat muun muassa The Times ja The Economist -lehdet, British Library Newspapers -arkisto sekä laajat kokoelmat 1700- ja 1800-lukujen materiaalia. Aineistot tarjoavat tutkittavaa etenkin digihumanisteille ja yhteiskuntatieteilijöille.

Työkalu helpottamaan aineistojen analyysiä

Gale Digital Scholar Lab on pilvipohjainen työkalu kirjaston lisensoimien Galen lähdeaineistojen käyttämiseen, analysointiin sekä tekstin- ja datanlouhintaan. Sen avulla voi luoda arkistoista muun muassa datasettejä, aihemallinnuksia ja erilaisia visualisointeja. Scholar Lab sopii myös erinomaisesti digihumanismin perusteiden opettamiseen ja opetteluun tarjoamalla ohjetekstejä ja -videoita tutkimuksen tekemisen eri vaiheista.

Lisätietoa Digital Scholar Lab -työkalun käyttämiseen löydät kirjaston Digital Resources -oppaasta.

Linkki Gale Digital Scholar Lab -työkaluun Helkassa.

Yliopiston käyttöön lisensoidut Gale Primary Sources -lähdeaineistot:

• 17th & 18th Century Burney Collection
  • 17th & 18th Century Nichols Collection
  • British Library Newspapers, part 1-5
  • The Economist Historical Archive, 1843-2014
  • Nineteenth Century U.S. Newspapers
  • The Times Digital Archive, 1785 – 2012
  • Eighteenth Century Collections Online – two modules
  • Nineteenth Century Collections Online (two modules out of 12)
  • Indigenous Peoples: North America

Kaikki 31.7. saakka käytössä olevat Galen aineistot löydät osoitteesta: https://www.galepages.com/uhelsink. Näiden tilapäisesti yliopistolaisten käyttöön avattujen aineistojen etäkäyttö vaatii OpenVPN hy-kirjautumisen (ei hy-tun).