Gale Primary Sources Ohjauskulmassa 14.11. klo 12-15

Tule Ohjauskulmaan kuulemaan, mitä Gale Primary Sources voi tarjota sinulle ja miten pääset käsiksi arkistojen kätköihin! Ohjauskulmassa sinua auttavat ja opastavat Helsingin yliopiston Gale Ambassador -opiskelijat.

Tarvitsetko opinnoissasi tai tutkimuksessasi englanninkielisiä alkuperäislähteitä? Yliopiston kirjastolla on monipuolinen valikoima digitaalisia arkistokokoelmia, jotka ovat helposti käytettävissäsi vain muutamalla klikkauksella. Kokoelmiin kuuluvat muun muassa The Times ja The Economist -lehdet, British Library Newspapers -arkisto sekä laajat kokoelmat 1700- ja 1800-lukujen materiaalia. Näitä ja muita tarjolla olevia tiedonlähteitä voi käyttää Gale Primary Sources -tietokannassa, johon pääset vaivattomasti Helkan kautta.

Yliopistolla on käytössä Gale Digital Scholar Lab, joka on pilvipohjainen työkalu Galen lisensoitujen aineistojen, kuten vanhojen digitoitujen sanomalehtien ja kirjojen tutkimiseen. Sen avulla voi opetella digihumanismin perusteita, kuten datasettien muodostamista ja niiden muokkausta, aihemallinnusta (topic modelling) ja erilaisia visualisointeja.

Syksyn uutuutena yliopiston kirjastolla on 4.12. asti koekäytössä Archives of Sexuality and Gender -arkistokokoelma. Arkisto on laajin saatavilla oleva historiallinen kokoelma aineistoja, jotka koskevat sukupuolta ja seksuaalisuutta 1500–1900 -luvuilta sekä avartavat tutkimusmahdollisuuksia niin LGBTQ-historiaan ja aktivismiin, kulttuurintutkimuksen, psykologian, terveyden ja politiikan tutkimuksen suuntiin. Lisäksi yliopiston valikoimiin on juuri saatu pysyvästi U.S. Declassified Documents -arkisto täynnä yhdysvaltalaisia hallinnollisia aineistoja.

Tule Ohjauskulmaan kuulemaan näistä uutuuksista, mitä Gale Primary Sources voi tarjota sinulle ja miten pääset käsiksi arkistojen kätköihin to 14.11. klo 12–15! Ohjauskulmassa sinua auttavat ja opastavat Helsingin yliopiston Gale Ambassador -opiskelijat Pauli Kettunen ja Lotta Vuorio.

Linkki Gale Digital Scholar Lab -työkaluun Helkassa

Linkki Gale Primary Sources -tietokantaan Helkassa