Avoin julkaiseminen jatkoi kasvuaan

Maaliskuussa 2024 jo lähes 85 % Helsingin yliopiston vertaisarvioiduista artikkeleista oli avoimesti saatavilla.
Kirjasto panostaa julkaisutietojen keruuseen

Helsingin yliopistossa julkaistaan vuosittain noin 12 000 julkaisua. Helsingin yliopiston kirjasto muistutti tutkijoita aiempien vuosien tapaan julkaisutietojen raportoinnista ja rinnakkaistallennuksesta ajallaan.

Helsingin yliopiston vertaisarvioiduista julkaisuista jo lähes 85 % on avoimesti saatavilla. Vastaavasti avoimien kirjojen osuus oli raportoinin päättyessä 35 %.

Helpottaakseen Helsingin yliopiston tutkijoiden YVV-julkaisutietojen (yhteiskunnallinen vaikuttavuus) raportointia, kirjasto myös lanseerasi lomakkeen, jonka kautta tutkijat voivat ilmoittaa vertaisarvioimattomat julkaisut kirjastolle.

Kirjastossa myös tarkistetaan kaikki julkaisutiedot, sekä tuodaan tietoja kansainvälisistä tietokannoista.

Kirjaston tietoasiantuntijat tarkistavat tutkijoiden julkaisu- ja tutkimustiedot sekä tallentavat julkaisuja avoimeen arkistoon.