Avoimuutta juhlittiin jo kymmenettä kertaa

Avoimen tieteen iltapäivä 2021 oli kymmenes kerta, kun kirjasto osallistui kansainvälisen Open Access -viikon juhlintaan. Perinteeksi muodostuneessa Avoimen tieteen iltapäivässä julkistettiin jälleen myös Helsingin yliopiston vuotuisen Avoimen tieteen palkinnon saaja.
Päätapahtuma Tiedekulmassa

Helsingin yliopiston kansainvälisen Open Access -viikon päätapahtuma "Open Science Afternoon – Open Data Matters" Tiedekulmassa vietiin läpi kirjaston isännöimänä 29.10.2021. Tapahtumaa oli mahdollista seurata sekä paikan päällä että verkossa. Pääpuhujina tapahtumassa olivat Antti Karkman Helsingin yliopistosta sekä Matias Heino Aalto-yliopistosta. Tilaisuudessa nähtiin myös Molecular Clusters -video, jonka esitteli yksi videon tekijöistä, Ivo Neefjes Helsingin yliopistosta.

Lue Think Open -blogista puhujien haastattelut.

Palkinto jaettiin kahdelle

Ylikirjastonhoitaja Kimmo Tuominen ja Luomuksen johtaja Aino Juslén luovuttivat tilaisuuden lopuksi Helsingin yliopiston jaetun Avoimen tieteen palkinnon 2021 Kielipankille (Lahjoita puhetta -kampanja) ja tutkimuskoordinaattori Kati Lassila-Perinille (Fysiikan tutkimuslaitos; CERN). Krister Lindén Kielipankista vastaanotti palkinnon Tiedekulmassa sekä kertoi kuulijoille Lahjoita puhetta -kampanjan taustoista ja suunnitelmista. Kati Lassila-Periniltä kuultiin tapahtumassa videotervehdys.

Lue yliopiston uutisesta lisää palkinnosta ja sen perusteista.

Jo kymmenes kerta!

Kirjasto järjesti Open Access -viikon tapahtuman nyt jo kymmenettä kertaa. Viikon päätapahtuma on vakiintunut  vuodesta 2017 lähtien Avoimen tieteen iltapäiväksi. Myös Helsingin yliopiston Avoimen tieteen palkinto myönnettiin ensimmäisen kerran samana vuonna.

Open Access -viikko: Vuodet 2012-2021