Avoimet Ukraina-oppikirjat tukevat uudelleen virinnyttä kielenopetusta

Ukrainan kielen opettajan Päivi Saurion laatima uudistettu aineistokokonaisuus on saatavissa suomeksi ja englanniksi.

Ukrainan kielen opettajan Päivi Saurion laatimat oppikirjat Ukraina I A & B ja Ukraina II & III on julkaistu kesän ja syksyn aikana Helsingin yliopiston avoimessa Helda Open Books -kokoelmassa. Kielenopetuksessa käytettävät aineistot, joihin sisältyvät oppikirjojen ohella myös äänitteet, ovat saatavissa suomeksi ja englanniksi:

Nyt julkaistut oppikirjat tukevat uudelleen virinnyttä kiinnostusta ukrainan kielen opiskeluun Helsingin yliopistossa. Ukraina-opintokokonaisuus lakkautettiin pari vuotta, mutta nyt tarjolla on kolme ukrainan kielen kurssia, ja ukrainan ja venäjän yliopistonlehtorin virkaan on toistaiseksi nimitetty opettaja.

Ukrainan kielen opettajana 1980-luvulla aloittanut Päivi Sauriokin kertoo Helsingin Sanomien artikkelissa palanneensa ukrainan kielenopetuksen renessanssin myötä kahdesti eläkkeeltä töihin.

Ukraina-oppikirjat ovat käytössä Helsingin yliopiston ukrainan alkeis- ja jatkokurssilla, aikuis- ja työväenopistossa sekä kesäyliopistossa niin verkko- kuin lähiopetuksessakin. Kyseessä on oppikirjojen kolmas, uudistettu painos. Alun perin kirjat julkaistiin vuonna 2009.

Haluatko kuulla enemmän Helda Open Booksista? Osallistu HOB-pikkujouluwebinaariin tiistaina 12. joulukuuta klo 14–15. Perustietoa HOB-julkaisemisesta myös oppaassa.