Avoimen tieteen edistäminen kiitettävällä tasolla

Avoimen tieteen ja tutkimuksen edistyminen Helsingin yliopistossa on avoimen tieteen seurantakyselyn mukaan erittäin hyvällä tasolla.

Kansallisen avoimen tieteen (AVOTT) seurantakyselyn tulokset 2022 julkaistiin lokakuun lopussa. Tulosten perusteella Helsingin yliopistossa avoimen tieteen edistäminen sujuu hyvin. Kyselyn rakenne pohjautui kansalliseen Avoimen tieteen ja tutkimuksen julistukseen, jonka on allekirjoittanut Helsingin yliopiston lisäksi yli 60 suomalaista tutkimusorganisaatiota.

Asteikolla 1–5 yliopiston avoimuuden tasoksi tuli 4/5, mikä on myös yliopistojen kansallinen keskiarvo. Seurannan tulosten mukaan avoimien julkaisujen sekä tutkimusaineistojen ja infrastruktuurien osalta edistäminen on yliopistossa parhaalla eli erinomaisella tasolla. Helsingin yliopiston osalta kehitettävää löytyi etenkin avoimesta oppimisesta ja oppimiskäytännöistä, joiden edistymiselle saatiin myös kansallisesti keskimäärin alhaisemmat tulokset. Lue lisää seurannasta Flamma-uutisesta (vaatii kirjautumisen Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksilla).

Tiesitkö?

• Oppimateriaaleja voi avata valtakunnallisen avointen oppimateriaalien digipalvelun (aoe.fi) kautta.
  • Kirjasto tarjoaa yliopiston tutkijoille mahdollisuuden avata kurssikirjoja Helda Open Books -palvelussa.
  • Avointen vertaisarviointikäytäntöjen opettelemiseen sopii kirjaston Editori-palvelu.
  • Yliopiston avoimille verkkokursseille (MOOC) ovat tervetulleita kaikki.