Avoimella otteella kolmanteen kauteen

Avoimella otteella on Helsingin yliopiston kirjaston podcast, jossa avoimia julkaisukanavia hyödyntävät yliopistolaiset kertovat oman opetus- tai tutkimustyönsä näkökulmasta mikä avoimemmassa tieteessä on olennaista. Podcast jatkaa nyt kolmannelle kaudelleen.

Kolmannen kauden ensimmäinen jakso julkaistaan suoratoistopalveluissa tiistaina 19.9.2023. Jaksot julkaistaan kahden viikon välein tiistaisin ja ne tulevat saataville Soundcloudiin ja Spotifyhin.

Podcastin kolmannella tuotantokaudella on kuusi jaksoa, joissa tavataan kuusi entistä ja nykyistä yliopistolaista. Jaksojen vieraat esitellään aina jakson julkaisupäivinä podcastin kotisivulla.

Pohjanmaan tietäjät ja noidat

Kolmannen kauden aluksi tavataan filosofian tohtori Karolina Kouvola, joka on tutkinut pohjanmaalaisia tietäjiä, joiden maagisiin voimiin agraarin yhteiskunnan kyläyhteisöissä luotettiin. Parannuskeinoja ja näihin liittyviä uskomuksia ihmisillä on ollut alusta saakka. Suhtautuminen parantajan taitoihin ja parantaviin yksilöihin on kuitenkiin vaihdellut läpi vuosisatojen. Kuinka 1800-luvun Pohjanmaalla suhtauduttiin tietäjiin? Keitä he olivat, ja minkälaisia olivat heidän taikansa?

Avoimella otteella -podcastin kolmannessatoista jaksossa Karolina Kouvola avaa näitä muistumia esivanhempiemme uskomusten pimeydestä.

Avoimella otteella uuteen

Avoimella otteella -podcastin kolmas tuotantokausi on podcastia toimittavan Aleksi Peuran mukaan sarjan tähänastisista vahvin – aiempia kausia lainkaan väheksymättä.

- Alituisesti ajankohtaisia aiheita ja kiinnostavia vieraita. Parhaimmillaan yhteiskunnallista keskustelua ravistelevaa tutkimusta, muotoilee Peura.

- Tärkeää meille kirjastossa on avoimen tieteen hyötyjen esiin tuominen tutkimuksen esittelyn yhteydessä. Avoimella otteella -podcastissa avointa tiedettä käsitellään yhtenä tutkimuksen tekemiseen kiinteästi liittyvistä näkökulmista, ei erillisenä ilmiönä, minkä toivon välittyvän kuulijoille.

- Jaksoaiheiksi valikoituu tarkoituksella aiheita, joista tiedän etukäteen vain vähän tai en juuri mitään. Kun ajatukset aiheeseen tutustuessa alkavat vähitellen muotoutua, tunne on todella hieno. Että voi hitsi, mähän olen taas oppinut jotain! Avoimella otteella -podcastin tekeminen onkin itselleni heittäytymistä uuteen, Peura summaa.

Lisätietoja podcastista