Aineistonhallinnan peruskoulutukset etäopetuksena

Koulutukset totetutetaan keväällä 2020 etäopetuksena. Tutkijoille ja jatko-opiskelijoille suunnatuilla Research Data Management basics -luennoilla opit tutkimusaineiston hallinnan peruskäsitteet ja parhaat käytänteet.

Kevään 2020 kurssi-ilmoittautumiset ovat alkaneet. Katso oman kampuksesi aikataulu täältä. Yliopiston datatuki järjestää luentoja kerran kuussa läpi vuoden. Löydät koulutusten päivitetyn aikataulun ja ilmoittautumisohjeet myös verkkosivuiltamme.

RDM basics -luennolla saat vastauksia datanhallinnan keskeisiin kysymyksiin, kuten: Miten määritellä ja kuvailla tutkimukseen liittyvä data? Miten säilyttää data turvallisesti ja jakaa se tarvittaessa muille?

Luennot ovat avoimia Helsingin yliopiston tutkijoille, jatko-opiskelijoille sekä henkilökunnalle. Opetusten pääkieli on englanti, mutta henkilökohtaista opastusta saa myös suomeksi. Kokonaan suomenkielinen Aineistonhallinnan perusteet -luento järjestetään 15.4. 2020 klo. 10-12.

Johdatusta datanhallinnan perusteisiin tarjoavat myös Aineistonhallinnan ohjeet, Datanhallinnan perusopas ja dokumentointiopas.

DMP-työpajat maalis-huhtikuussa

Keväällä 2020 datatuki järjestää aineistonhallinan työpajojen (DMP Workshops) sijaan etäsparrauksia. Ole meihin yhteydessä, jos kaipaat tukea aineistoinhallintasuunnitelman tekemisessä: datasupport@helsinki.fi.

Jos olet aloittamassa aineistonhallintasuunnitelman tekemistä ensimmäistä kertaa ja käsitteistö tuntuu vieraalta, osallistu ensiksi Aineistonhallinnan perusteet -luennolle. Voit myös tutustua aiheesta tekemimme oppaisiin: