Valo Therapeutics ja DNAtrix aloittavat yhteistyön - tavoitteena kehittää peptideillä päällystettyjä onkolyyttisiä viruksia syövän hoitoon

Helsingin yliopistosta ponnistanut spinout-yhtiö Valo Therapeutics ja DNAtrix aloittavat yhteistyön, jonka tarkoituksena on kehittää tehostettuja rokotteita syövän hoitoon. Rokotteet perustuvat DNAtrixin kliinisen vaiheen viruksien ja Valon patentoiman antigeeneihin perustuvan PeptiCRAd -teknologian yhdistämiseen.

DNAtrixin kliinisen vaiheen onkolyyttisen adenovirus -tuotealustan ja Valon PeptiCRAd (Peptide-coated Conditionally Replicating Adenovirus) rokoteteknologian yhdistämisellä aikaansaadaan uusi "aseistettu onkolyyttinen rokote" syövän hoitoon. Vaikka onkolyyttiset adenovirukset yksinäänkin tarjoavat lupaavan strategian syövän hoitoon, PeptiCRAd –teknologian myötä odotetaan parempaa ja kestävämpää immunologista suojaa useimpia kiinteitä kasvaimia vastaan. PeptiCRAd on lähtöisin Helsingin yliopiston professori Vincenzo Cerullon tutkimusryhmästä.

Hoito voidaan helposti mukauttaa uusille neoantigeeneille, joten sillä on merkittävä potentiaali potilaskohtaisena syöpähoitona, jonka avulla immuunijärjestelmän syöpäspesifiset CD8+ (tappaja) T-solut kohdennetaan kunkin potilaan omaan syöpäkasvaimeen.

– Olemme innoissamme yhteistyöstä DNAtrixin kanssa. He jakavat visiomme uusien turvallisten ja tehokkaiden syöpähoitojen kehittämisestä. DNAtrix tuo mukanaan maailmanluokan asiantuntemusta ja kokemusta useista kasvaintyypeistä ja kliinisesti testatuista onkolyyttisistä viruksista, sanoo Valo Tx:n toimitusjohtaja Michael Stein.

DNAtrixin toimitusjohtaja Frank Tufaro kommentoi:

–Valo Tx:n PeptiCRAd-teknologia on erittäin lupaava kasvainten yksilöllisessä hoidossa. Ensimmäistä kertaa pystymme yhdistämään voimakkaan syöpäsolujen tappovaikutuksen ja syöpäsoluihin kohdentuvan immuuniaktivaation. Tämä potilaskohtainen terapeuttinen syöpärokote saadaan aikaan yhdistämällä virus ja potilaskohtaiset syöpäantigeenit. Ehkäpä tärkeintä on, että tämän ansiosta meidän ei tarvitse tuottaa uutta virusta jokaiselle potilaalle räätälöidyn hoidon aikaan saamiseksi. Siirrymme nopeasti kliiniseen vaiheeseen arvioidaksemme tätä lupaavaa teknologiaa.

Valo Tx

Valo Therapeutics (Helsinki ja Oxford) on immuuniterapiaan keskittyvä yritys, joka kehittää terapeuttisia syöpäroketteita, jotka perustuvat (neo) antigeenipäällysteisiin onkolyyttisiin viruksiin. Valo Tx -tuotealusta, PeptiCRAd (Peptide-coated Conditionally Replicating Adenovirus) on lähtöisin Helsingin yliopiston, Professori Vincenzo Cerullon tutkimusryhmästä. PeptiCRAd muuttaa onkolyyttiset adenovirukset kuhunkin syöpäkudokseen kohdennetuiksi syöpärokotteiksi ilman tarvetta valmistaa useita geneettisesti muunneltuja viruksia

DNAtrix

DNAtrix (Houston ja San Diego) on kliinisen vaiheen onkolyyttisiä viruksia kehittävä yritys. Sen päätuote, DNX-2401, on osoittautunut tehokkaaksi ja turvalliseksi kliinisissä lääketutkimuksissa useissa kasvaintyypeissä. Yli 200 potilasta on jo hoidettu DNX-2401:lla, ja se on etenemässä vaiheen 3 kliinisiin lääketutkimuksiin glioblastooma potilaissa. Lisäksi DNAtrixin toinen onkolyyttinen virus, OX40L transgeenillä varustettu DNX-2440, on arvioitavana Clinica Universidad de Navarra sairaalassa (Espanja) potilaissa, joilla on uusiutuva glioblastooma.