Valo Therapeutics hankki PeptiENV-teknologian Helsingin yliopistolta

Helsingin yliopiston spinout-yhtiö Valo Therapeutics laajentaa onkolyyttisiin viruksiin ja syöpäantigeeneihin perustuvan syövän immunoterapia-teknologiansa vaipallisiin viruksiin.
Valo Therapeutics (Valo Tx) Oy

Valo Tx on syövän immunoterapiaan erikoistunut yritys, joka kehittää syöpäantigeeneillä päällystettyihin onkolyyttisiin viruksiin perustuvaa terapeuttista syöpärokotetta. Valo Tx Helsingin yliopiston spinout-yhtiö.

Yrityksen omistaman teknologian avulla onkolyyttiset virukset voidaan päällystää immunogeenisillä syöpäpeptideillä aiheuttaen nopean ja voimakkaan adaptiivisen immuunivasteen hoidettavaa syöpää kohtaan. Koska virusten pinta voidaan helposti päällystää syöpäpeptideillä, teknologian avulla hoito voidaan helposti ja nopeasti kohdentaa erilaisia syöpäantigeeneja ilmentäviin kasvaimiin ilman tarvetta valmistaa uusia geneettisesti muokattuja viruksia.

Valo Tx:n PeptiCRAdTM (Peptide-coated Conditionally Replicating Adenovirus) -syöparokotealustan avulla mikä tahansa onkolyyttinen adenovirus voidaan pinnoittaa syövän antigeeneillä ja PeptiEnvTM-syöparokotealusta toimii kaikkien vaipallisten virusten (kuten HSV-1, VSV tai vaccinia virus) kanssa. Valo Tx:n kliininen kandidaattivirus, VALO-D102, on geneettisesti muokattu adenovirus, jota testataan parhaillaan prekliinisissä kokeissa.

Valo Tx tekee strategista yhteistyötä DNAtrix:n kanssa kehittääkseen tehokkaampia syöpärokotteita käyttämällä DNAtrix:n kliinisen vaiheen onkolyyttisiä adenoviruksia yhdessä PeptiCRAdTM -teknologian kanssa. Tämän yhteistyön tuloksena kehitetty kliininen kandidaatti, geneettisesti muokattu adenovirus DNX-2440 yhdistettynä PeptiCRAdTM -syöpärokotealustaan, pääsee kliinisiin kokeisiin yhdistelmähoitona immuuniaktivaation vapauttajalääkkeen kanssa vuonna 2020.

Yrityksen pääkonttori sijaitsee Helsingissä, Suomessa ja toinen toimipiste on Oxfordissa, Iso-Britanniassa. Teknologia kehitettiin Professori Vincenzo Cerullon laboratoriossa Helsingin yliopistossa.

Lisätietoja antaa:

Matthew Vaughan, Valo Therapeutics