SPA on lääkekehityksen puuttuva lenkki - läpimurto lääkeaineanalytiikassa

Mitä jos meidän ei tarvitsisi tuntea aineiden kemiaa, kun mittaamme tuntemattomien aineiden liukoisuutta? Lääkekehityksen mullistava Single Particle Analysis SPA -menetelmä mahdollistaa lääkeaineen liukoisuuden määrittämisen hyvin varhaisessa vaiheessa lääkekehitystä ilman monimutkaisia kemiallisia analyysejä.
SPA-tiimistä

Singe Particle Analysis keksintö on tehty professori Jouko Yliruusin tutkimusryhmässä ja projektin päätutkijana on Sami Svanbäck Helsingin yliopiston Farmasian tiedekunnasta. Nuoresta iästään huolimatta Svanbäck on onnistunut lääkeaineanalyytiikan läpimurrossa luomaan jotain aivan uutta – SPA on puuttuva lenkki lääkeaineiden kehitysprosessissa.

Start-up yrityksen muita perustajajäseniä ovat professori Jouko Yliruusi Farmasian tiedekunnasta, jolla on pitkä kokemus lääkekehityksestä. Yliruusi on ollut mukana yli 200 markkinoille viedyn lääketuotteen kehittämisessä. Lisäksi mukana on yritysmaailman ja teknologian ammattilainen Kari Jussila, sekä neuvonantajina start-up -sijoittaja Harry Santamäki ja tuotekehitysguru Ville Voipio.

SPA-tiimin yhteystiedot