Ohjeita lukiolaisten lukuvuoden aloitukseen to 13.8.2020

Helsingin normaalilyseon uusien lukiolaisten lukuvuosi alkaa to 13.8.2020 klo 9.00.

Hyvät norssit,

Toivottavasti vietitte mukavan kesän. Olemme iloisia, että saamme aloittaa lähiopetuksessa ja tavata teidät torstaina. Ensimmäinen lukiopäivä, to 13.8. alkaa klo 9.00 Ratakadun puoleiselta ovelta. Muistakaa turvavälit ja varokaa liikennettä, alussa voi olla ruuhkaakin. Odottakaa rauhassa, pääsette kyllä sisään. Tutorit ovat teitä vastassa ja ohjaavat kotiluokkiin, joissa ryhmänohjaaja odottaa. 20A:n ryhmänohjaaja on Kaisu Otsamo ja kotiluokka V215, 20B:n ryhmänohjaaja on Kristiina Holm ja kotiluokka B424, 20C:n ryhmänohjaaja on Anna Lötjönen ja kotiluokka B414. Ruokaa on tarjolla klo 11.30. ja sen jälkeen ensimmäinen koulupäivä päättyy. Ensimmäisen jakson lukujärjestykset on tehty valmiiksi ja saatte ne torstaina. Kirjat ja muun opiskelumateriaalin ehtii ostaa ensimmäisen koulupäivän jälkeen. Sydämellisesti tervetuloa!

Tässä muutamia ohjeita, jotka korona-aikana tulee huomioida.

Jos olet ollut ulkomailla

• jos tulet Suomeen maasta, johon kohdistuu edelleen rajavalvonta, olet kotona omaehtoisessa karanteenissa 14 vuorokauden ajan
  • tämän jälkeen voit palata kouluun huoletta
  • lisätietoja Ulkoministeriön nettisivuilta: www.um.fi

Älä tule kouluun, jos oireilet

• erityisesti hengitystieoireet ja vatsaoireet
  • lisätietoja tarkemmista oireista: www.thl.fi

Käsienpesu ja käsien desinfiointi

• muista pestä kätesi kouluun tultuasi ja kun lähdet koulusta pois, ennen ruokailua, wc- tiloissa käydessäsi ja kun kätesi ovat likaiset. Pese kätesi myös kotiin lähtiessäsi.
  • käsienpesuohjeet käydään läpi luokanohjaajan ja ryhmänohjaajan tuokioilla, ja ne löytyvät myös THL:n sivulta www.thl.fi
  • koulussa on lisätty käsienpesu- sekä desinfiointimahdollisuuksia

Turvavälit

• turvalliset etäisyydet huomioidaan kaikessa koulun toiminnassa
  • ruokailu on porrastettu ja ruokailun yhteydessä tulee muistaa etäisyys muihin ruokailijoihin, kukaan ei istu ruokalassa vieressäsi, eikä edessäsi.
  • suositusetäisyys on 1-2 metriä

Jos oppilas/opiskelija alkaa oireilla koulupäivän aikana

• ilmoitus opettajalle ja kotiin

Opiskeluvälineitä ei saa lainata muille

• huolehditaan itse omien opiskeluvälineiden puhtaudesta, eikä lainata kyniä/kumeja/tietokonetta.

Riskiryhmään kuuluvat oppilaat ja opiskelijat

• jäävät kotiin ja huoltaja anoo lupaa olla poissa Wilma-viestillä
  • toimittavat koululle lääkärintodistuksen poissaoloonsa liittyen
  • kun poissaolon pituus on 1-5 vrk: luokanohjaaja tai ryhmänohjaaja myöntää loman
  • yli 5 vrk poissaoloon luvan myöntää rehtori
  • jos oppilaan/opiskelijan poissaolon syynä on perheenjäsenen kuuluminen riskiryhmään, tällöin ei tarvitse toimittaa koululle lääkärintodistusta asiasta. Tähän riittää huoltajan oma arvio tilanteesta.

Opetusharjoittelusta

• pandemia-aikana opetusharjoittelijat eivät käy koululla vaan lähtökohtaisesti harjoittelu suoritetaan etäyhteyksillä

Ruokailusta

• pandemia on huomioitu ruokailun aikataulussa ja tilankäytössä

Valokuvaus 24.8. ja 25.8.

• tällöin otetaan ainoastaan yksilökuvat ja luokkakohtaiset kuvat, ei kaverikuvia. Ryhmäkuvaus tapahtuu ulkona.

YO- juhla la 29.8. klo 10.00 – n. 11.30

• juhlasalissa
  • kaksi läheistä voi osallistua juhlaan: saliin pääsevät vain ylioppilaat, mutta läheiset voivat muodostaa heille kujan käytävälle (käytävien molemmin puolin, turvavälit ja hygieniaohjeet huomioiden), jonka läpi ylioppilaat kulkevat juhlan päätyttyä.
  • kenraaliharjoitukset pe 28.9. klo 16.45. luokassa B317.

Liikuntapäivä 5.9.

• käytänteistä tiedotetaan myöhemmin

Opiskeluhuolto pitää huolta, otathan yhteyttä matalalla kynnyksellä:

Koululla seuraamme aktiivisesti lähiopetukseen palaamista ja poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden sujumista. Tarvittaessa muutamme ohjeistusta. Lähetämme teille tiedotteen tiistaisin Wilman kautta. Tiedotteet kootaan myös Norssin nettisivuille.

Hyvää loppukesää ja syksyn alkua kaikille!

Ystävällisin terveisin

Juha-Pekka Husso, perusopetuksen rehtori, p. 050-3243163