Leirikouluterveiset Roomasta

Latinaluokka 9D oli leirikoulussa Roomassa 3.-9.4.2022.

Kauan odotettu ja paljon valmisteluja vaatinut 9D-luokan leirikoulumatka Roomaan saatiin toteutettua alkuperäisten suunnitelmien mukaisesti huhtikuun alussa. Matkan ohjelma oli tiivis ja monipuolinen ja kilometrejä kertyi kävellen useita kymmeniä. Kerkesimme tutustua Roomaan pääkohteisiin, mutta nähtävää jäi varmasti seuraavillekin reissuille. Kohteinamme olivat mm. Pantheon, Colosseum, Forum Romanum, Castel Sant’Angelo, lukuisat museot ja kirkot sekä Vatikaani. Suoritimme myös perinteikkäät Circus Maximuksen ympärijuoksun, kolikonheiton Trevin suihkulähteeseen, ja Bocca della Veritàn suuhun käden laittamisen. Kävimme myös tutustumiskäynnillä Villa Lantessa sekä päiväretkellä San Calliston katakombeissa, Villa Adrianassa sekä pienessä Tivolin kaupungissa Rooman ulkopuolella. Saimme nauttia leirikoulun aikana lukuisia maittavia italialaisia ravintola-aterioita ja säät suosivat reissuamme.

Mukana oppilaiden lisäksi leirikoulussa olivat luokanohjaaja Päivi Kivelä, latinan opettaja Irina Penne sekä oppilaiden huoltajia.