Helsingin normaalilyseon oppilaat ja opiskelijat edustivat Raumalla

Suomen harjoittelukoulujen oppilas- ja opiskelijakuntapäivät järjestettiin 2.-3.2.2023 Raumalla. Opk-päivät kokosivat jälleen yhteen norssien oppilaita, opiskelijoita ja ohjaavia opettajia eri puolilta maata. Nämä yhteiset kokoontumiset ovat jatkuneet aina vuodesta 2005 alkaen, mutta koronan vuoksi opk-päivät olivat tauolla 2020–2022. Helsingin normaalilyseosta Raumalle lähti kolme yläkoulun ja kolme lukion opkh:n edustajaa sekä ohjaavat opettajat Linnea Lempinen, Kristiina Holm ja Vesa Åhs.

Oppilas- ja opiskelijakuntapäivillä harjoitellaan vaikuttamisen taitoja, kehitetään opk-toimintaa ja jaetaan kokemuksia. Ohjelma oli tuttuun tapaan tiivis. Torstaihin kuului kaikille yhteinen osuus sekä astekohtaista ryhmätyöskentelyä. Alakoululaiset, yläkoululaiset ja lukiolaiset saivat tehtäväkseen suunnitella koko koululle suunnatun tapahtuman, sen mainonnan ja markkinoinnin sekä laatia projektistaan esityksen.

Torstai-iltana suuntasimme opastetulle Vanhan Rauman kierrokselle. Sukellus Rauman historiaan, upeat puutalot ja kapeat kujat lumosivat meidät, vaikka pakkanen kiristyikin 1,5 tunnin kävelyn aikana melkoisesti. Kierroksen päätteeksi päästiin pizzalle ja iltaohjelman pariin, johon jokainen koulu oli tehnyt oman ohjelmanumeronsa. Norssin ohjelmanumerossa muut koulut pääsivät esimerkiksi arvailemaan mitä koulun latinankielinen motto mahtaa tarkoittaa ja mikä on norssien lempiruoka.

Perjantaiaamu lähti liikkeelle koulukierroksella ja Rauman norssin upeaan kasvihuoneeseen tutustumisella. Opettajat vierailivat Pikku Norssi- päiväkodissa samaan aikaan, kun ryhmät jatkoivat työskentelyään. Opk-päivien päätteeksi alakoululaiset, yläkoululaiset ja lukiolaiset esittelivät tapahtumansa ja markkinointisuunnitelmansa kaikille. Seuraavat opk-päivät järjestetään Joensuussa vuonna 2024.